ایرن و ‍پیشرفت های آن

در حال حاضر که دارم این مقاله را می نویسم. کشور ایران در سطح منطقه و جهانی پیشرفتهای زیادی کرده که با توکل بر خدا و اتکا به دانش خود همین طوری مسیر خود را دنبال کند به یک قدرت بزرگ در منطقه و حتی جهانی تبدیل میشود.
پیشرفت هایی مثل تولید جنگ افزارهای نظامی.دستیابی به علوم و فنون هسته ای و در زمینه پزشکی نیز تولید سلولهای بنیادی.÷رورش گوسفند شبیه سازی شده (رویانا)وتولید داروی ضد ایدز(ایمود)و...
همه این پیشرفت ها در حالی کسب شده که ما در بدترین اوضاع سیاسی و اقتصادی در سطح جهان بودیم.انواع تحریم ها.بلوکه شدن دارایی های ایران مثل مصادره پولهای ایران در بانک جهانی و خلع امتیازاتی از ایران مثل غضب کردن امتیاز کارخانه بنز آلمان که در آن زمان(قبل از انقلاب)که شاه خریده بود و ...
ایران بعد از انقلاب چند دوره را گذرانده است:
1 دوراه کوتاه بعد از انقلاب که با دشمنی ابرقدرت ها بود و موجب ایستادن روند توسعه بود(تحریم ها)
2 دوره ای که با حمله رژیم بعث عراق ادامه یافت که این هم موجب کند شدن روند توسعه شد
3 دوره بعد از دفاع مقدس که در این دوره ایران مشغول بازسازی خرابیهای ناشی از جنگ بود.البته در این دوره بود که اولین برنامه از برنامه های توسعه(1368-1372)اجرا گردید.
4 دوراه بعد از باسازی خرابیها بود که میتوان گفت ایران اولین مسیر توسعه خود را بعد از مدت های زیاد شروع میکرد
و در این دوران بود که دانشمندان ایرانی با اتکا به خداوند و توسل به ائمه و زیر سایه ولایت فقیه و با استفاده از تجربه های به دست آمده حاصل از جنگ پیشرفت خود را آغاز کرد
در حال حاضر وظیفه ما این هست که به حرمت خون شهیدان از این تجربه ها برای صعود به قله های موفقیت استفاده کنیم و از هرگونه کج روی بپرهیزیم.
به امید فردایی روشن تر

 

موانع توسعه ایران

در ادامه بحث پیشرفت های ایران گفتیم که یکی از موانع یا بهتر بگم اصلی ترین مانع پیشرفت ایران کشور های غربی یا به اصطلاح علم اجتماعی کشورهای مرکز بودند.کشورهایی نظیر انگلیس و آمریکا.این کشورها که بعد از نهضت رنسانس با قدرت گیری شهرنشینان(برژوازها)وسلطه ی آنان بر حاکمان فئودالی به قدرت اقتصادی رسیدند و طی فعالیت های توسعه طلبانه ای موجب انقلاب صنعتی شدند.نهضتی که با به وجود آمدن آن به طوری میتوان گفت فصل جدیدی از تاریخ بشر رخ داد و انسان چهره ی ننگ خود را نشان داد.نهضتی که در انگلستان شروع شده و به سرتاسر اروپا راه یافت.انقلابی که موجب پیدایش دو مسئله ی غیر انسانی شد:
1 استعمار(غارت گری)
2 استثمار(بهره کشی از مردم)
علت به وجود آمدن چنین پدیده هایی این بود که کشورهای اروپایی بعد از نهضت رنسانس و انقلاب صنعتی صاحب دانش و فناوری شدند ولی برای تداوم این روند نیاز به مواد خام برای کارخانه ها.نیروی کار ارزان و بازار مصرف مطمئن برای کالاهی تولیدی خود نیاز داشتند که بهترین گزینه کشورهای آسیایی و آفریقایی بودند.کشورهایی که هم از مواد خامی برخوردار بودند که خود قدر آنها را نمیدانستند و دارای نیروی انسانی فراوانی بودندو همچنین بازار مصرف مطمئنی بودند.بر اساس همین دلایل شروع به غارتگری در جهان نمودند در مورد تجارت تعرفه ای در پایین مطالبی آمده است. 

موانع توسعه ایران 2

داستان ما به آنجایی رسید که کشورهای مرکز با استفاده از تجارت تعرفه ای توانستند ایران را به زیر سلطه خویش در آورند.در مرتبه اول ایران به زیر سلطه بریتانیای کبیر رفت.بریتانیایی که زمانی ملکه قدرتمند وقت آن یعنی ملکه ویکتوریا ادعا میکرد که آفتاب هیچ وقت در سرزمین او غروب نمیکند..همه این تجاوزات در زمان قاجاریه صورت گرفت که از مهمترین دلایل آن نبودن افرادی لایق در کنارپادشاهان وقت بود که خسارات زیادی از جمله از دست رفتن بخش مهمی از خاک ایران بود.

 البته در این دوران ملت ایران هیچ وقت از فعالیت های استقلال طلبانه خود دست نکشیدند.از جمله این فعالیت های استقلال طلبانه میتوان به ملی شدن صنعت نفت و انقلاب مشروطیت اشاره کرد.

بالاخره در 22 بهمن1356انقلاب اسلامی به پیروزی رسیدوچند سال بعد از اون هم جنگ تحمیلی رخ داد. جنگ تحمیلی که تمام قدرت جهان در مقابل ایران.این انقلاب نوپا قد علم کردند.آمریکا انگلیس آلمان روسیه و... از پشتیبانان عراق در این جنگ بودند.کشورهایی که انحصارات اجتماعی را در اختیار داشتند.

عراق هم که سالها خواهان حمله به ایران با بهانه های متعدد بود.عرب نشین منطقه خوزستان.تعلق کامل اروند رود به عراق و ... از جمله این بهانه ها بود.(البته نباید از مسآله چشم پوشی کرد که عراق سالها قبل از انقلاب به دلیل دلایلی که در  بالا ذکر شد خواهان حمله به ایران بود.البته بر عام پوشیده نیست که عراق فقط به خاطر نفت خیز بودن آن منطقه میخواست به ایران حمله کند ولی چون قبل از انقلاب  ایران زیز نظر و سلطه آمریکا بود عراق هیچ وقت به ایران حمله نکرد تا بعد از انقلاب)

بعد از انقلاب هم که همه شرایط برای حمله برای دیکتاتور قدرتمند عراق یعنی صدام حسین آماده شد.شرایطی که دولت های مرکزی فراهم آورده بودند.شرایطی مثل دادن تسلیحات نظامی به صدام.دادن حق تولید سلاحهای اتمی و شیمیایی.دادن اطلاعات نظامی و ماهواره ای درباره نیروهای نظامی ایران و چیدمان نیروهای رزمنده ایرانی به صدام و...

حمله عراق به ایران و کشتن هزاران نفر بی دفاع آن هم توسط سلاحهای کشتار جمعی(شیمیایی و میکربی)شوک بزرگی بر ایران بود و بزرگترین شوک هم این بود که صدام با این همه قدرت و داشتن سلاحهای پیشرفته و از همه مهمتر داشتن پشتیبانان قدرتمند مثل آمریکا که قول داده بود سه روزه به تهران میرسد؛بعد از هشت سال نتوانست حتی یک وجب از خاک ایران را تصرف کند.که این شک به تمام کشورهای مرکز وارد شد.

     این جنگ دو جنبه مثبت و منفی داشت.

بعضی جنبه های مثبت عبارتند از:

           ..::ایران بعد از انقلاب یک کشور مذهبی بر پایه مردم سالاری دینی بودوزمامداران عراق فکر میکردندکه مردم از این انقلاب ناراضی هستند و در بدو حمله مردم از آنان استقبال میکنند ولی بعد از حمله معلوم شد که ایرانیها.از کوچک تا بزرگ همه انقلاب را از دل و جان پذیرفته اندو مبانی آن را به عنوان ارزش در زندگی خود به کار میبرند

          ..::قبل از این جنگ هرباری که کشورهای مرکز به ایران حمله کردند یا بخشهایی مهمی از ایران را جدا کردند یا منافع بزرگی را به چنگ آوردندواین جنگ اولین جنگی بود که ملت ایرا به صورت یک جا از کشور خود دفاع کردند و اجازه ندادند که بیگانگان دوباره بر این ملت پیروز شوند

        ..::در مقابل ایران که انقلابی نوپا را در پیش روی خود میدید؛تقریبآ تمام قدرت جهان بر ضد آن جمع شده بودند.در این حلت بر خلاف آنها(قدرت های جهان)ایران در این جنگ سربلند بیرون آمد تا کشورها قدرتمند تصور نکنند که ایران به این راحتی قابل تصرف هست.

بعضی جنبه های منفی عبارتند از:

       ..::خرابیهای ناشی از جنگ خیلی بود وموجب آن شد که بسیاری از فعالیت های توسعه طلبانه با سرعت بسیار کندی پیش برود.خرابیهایی که موجب شد تا بسیاری از برنامه های توسعه به آن تعلق بگیرد.

       ..::کشته شدن بسیاری از مردم ایران که یا بی دفاع در خانه های خود به صورت های بسیار فجیع و با سلاحهای شیمیایی و میمربی کشته شدند یا اینکه در خط های مقدم جبهه به شهادت رسیدند

 

تمدن غربی

تمدن ایران ودیدگاه آمریکایی به آن

 

حتمآ تا به حال بارها از تلویزیون شنیده اید که زمامداران آمریکایی میگویند که ایرانیها   بی تمدن هستند.علت این حرف هم بسیار راحت میتوان پیدا کرد.حد اقل برای آنانی که با تاریخ آشنایی دارند این مسآله قابل فهم است.

 همانطور که میدانید ایران کشوری هست  با 2500سال پادشاهی که همیشه یکی از قدرت های جهان به شمار میرفت.ایران باستانی که هر ایرانی به آن افتخار میکند.تمدنی که سالها قبل از مهاجرت آریایی ها به ایران شکل گرفته بود.این در حالی بود که در اروپا چیزی به نام تمدن وجود نداشت و تمدن آنهابه نوعی وحشیگری بود.در زمانی که نظام پیشرفته اذاری در ایران برقرار بود اروپایی ها مشغول وحشیگری بودندو قاره آمریکا و کشور آمریکا که امروز ادعای تمدن میکند هنوز کشف نشده بود.زمانی که دانشمندان ایرانی مشغول کشف کردن علوم پایه امروز بودند؛اروپایی ها مشغول قتل و غارت یکدیگر بودند.

حکومت های ایرانی مثل پارسها.مادها.هخامنشیهاو...که نوعی احساس غرور انگیز درهر ایرانی ایجاد میکند.کورش نماد مهربانی و انسان دوستی ایرانیان.ابن سینا پدر علم طب و ...

حالا در مقابل ایران با 2500سال پادشاهی و ساختمان نظام اداری.کشوری به نام آمریک قرار میگیرد که ساکنان آن یا یک مشت سرخ پوست وحشی و عقب مانده بودند یا انگلیسی هایی که به علل گوناگون مثل وحشیگری.دزدی.قتل.غارت وعقب ماندگی و.... که از آن کشور(انگلستان)اخراج شده بودند و منطقه خالی از سکنه آمریکا را که قبلها توسط کریستف کلمب کشف شده بود و فقط بومیان در آنجا سکونت داشتند به عنوان محل زندگی انتخاب کردند.

حالا خودتان فکر  کنید که یک مشت وحشی در یک منطقه جمع بشوند چی میشه!!!!!!!!!!!!!!

سندهای گوناگونی در رابطه با آمریکایی ها و وحشیگری آنها موجود میباشد که از جمله آنان متوان به نظام گاوچرانی و همچنین نظام برده داری اشاره کرد.چنانچه در حال حاضر هم هرروز نمونه ای از وحشیگری آنها در رسانه ها پخش میشود.مپل قتل و کشتار در مکان های عمومی مثل دانشگاها و جلب تر اینکه آنها در آخر خودشان را هم میکشند.در عرصه بین الملل هم وحشیگری آنها چشم خراش هست مثل حمله به افغانستان و عراق و حمایت از بزرگترین تروریست بین الملل و جهان یعنی رژیم غاضب صهیونیستی و تروریست نامیدن آرامترین و بهتین ملت های جهان مثل فلسطین.

حالا خودتان در این مورد قضاوت کنید

 

تجارت تعرفه ای

شما حتمآ تا به حال نام گمرک و عوارض گمرکی و تعرفه های آن را شنیده اید.هر کشوری دارای یک مرز و محدوده مشخص میباشد.محدوده ای متشکل از نظام سیاسی و اقتصادی مستقل.ملت ومحدوده ی سرزمینی. گمرک دفترخانه ای که بر صادرات و واردات کالا و خدمات نظارت داردو تعرفه های گمرکی به عوارضی که گمرک برای صادر یا وارد کردن کالا و خدمات از افراد صادر کننده یا وارد کننده میگیرد.این فعالیت ها در اصل برای بالا بردن تقاضای افراد برای مصرف محصولات داخلی آن کشور انجام میشود.

در قرن نوزدهم بعد از انقلاب صنعتی کشورهای اروپایی برای تداوم روند توسعه خودشان به سه عامل منابع طبیعی نیروی کار و  بازار مصرف  نیاز داشتند و بهترین کار برای تآمین این نیازها به زیر سلطه در آوردن بعضی کشورهایی که هم توسعه اقتصادی کمتری نسبت به آنها داشته باشند و هم منابع طبیعی زیادی داشته باشند که خود از ارزش آن منابع با خبر نباشند.بنابراین آن کشورها سفرهای خود را برای بهره برداری از آن منابع شروع کردند.کشورهای مرکز بعضی از حکومت ها را که قدرت ضعیفی داشتند با حمله مستقیم نظامی از پای در آوردند(مثل بعضی  از کشورهای آفریقایی).اما بعضی از کشورها برای آن اروپایی ها قدرتمند بودند و آنها توان حمله مستقیم به آنها را نداشتند.بنابراین به نوعی تجارت با آنها که به عنوان تجارت تعرفه ای مطرح بود دست زدند.آنها کالاهی تولیدی خود را به کشورهایی که با آنها از این نوع تجارت میکردند؛صادر میکردند و دولت های آن کشورها را مجبور میکردند که در مقابل ورود کالاهای خودشان هیچ تعرفه و عوارضی را وضع نکنند .بنابر این بعد از گذشته چندی کالاهی آنها که ارزان بود به فروش زیادی میرفت و به طبع کالاهای داخلی کشورهای زیر سلطه به فروش نمیرفت و به همین دلیل صنایع تولیدی آنها پس از مدتی برشکست میشدند وصاحبان آن صنایع به کارهایی جز کارهای تولیدی روی می آوردند(مانند مونتاژ کالاهای وارداتی مثل ماشین)به همین دلیل آن کشور به کشور اروپایی وابسته میشد و به نوعی به زیر سلطه آنها میرفت. از مهمترین کشورهایی که بدین صورت در نظام جهانی ادغام شدند.ایران و چین بودند.در سطرهای بعدی در مورد نظام جهانی توضیح خواهیم داد