14 قانون برای اینکه خودتان باشید

 

روزگار بدن ها را فرسوده و آرزو ها را تجدید و مرگ را نزدیک ساخته و امیدواری ها را دور میسازد


امام علی (ع)

 14 قانون برای اینکه خودتان باشید

 

خودتان باشید. اگر سعی کنید یک نفر دیگر باشید، فقط خودتان را تلف کرده اید. خودِ درونیتان را در آغوش بکشید و بدانید که هیچکس ایده ها، توانایی ها و زیبایی شما را ندارد. همانی باشید که از خودتان می شناسید—بهترین مدل خودتان. و از اینها گذشته، با خودتان صادق باشید.

از همین امروز شروع کنید...

 

بقیه در ادامه مطلب

 

ادامه نوشته

جدیدترین قانون مجازات فعالان در زمینه تولید و انتشار آثار مستهجن

جدیدترین قانون مجازات فعالان در زمینه تولید و انتشار آثار مستهجن

خبرگزاری فارس:قانون جدیدالتصویب نحوه‌ مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت‌های غیر مجاز می‌کنند، در گفت‌وگو با فارس، تشریح شد.



قاضی محمد شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، گفت: در تاریخ ‌24/11/72 قانون نحوه‌ مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیر مجاز می‌کنند به تصویب رسید، این قانون که در پنج ماده به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، در خصوص اشخاصی که اقدام به فعالیت در امور سمعی و بصری غیر مجاز می‌کنند مواردی را پیش‌بینی کرد و همچنین به معرفی عوامل تولید و توزیع و تکثیر پرداخته و نیز آثار سمعی و بصری مبتذل و مستهجن را تعریف کرد.
وی افزود: با توجه به اینکه قانون مذکور، به نحو شایسته‌ای جامع و کامل نبود و جای سوء استفاده برای بسیاری از افراد با توجه به امکانات رسانه‌ای نوین داشت؛ لذا با توجه به اخبار متعدد مبنی بر توزیع و تکثیر فیلم‌های خصوصی و یا مستهجن در یکسال گذشته و پدید آمدن نوعی نگرانی در بین شهروندان و خانواده‌ها، خلاء احساس شد که این خلاء را قانونگذار باید به نحوی پر می‌کرد.
این حقوقدان ادامه داد: در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ‌1375 در بخش تعزیرات مثلا در ماده ‌640، یکسری مقررات در این زمینه پیش‌بینی شده است، مانند این‌که برای هر کس که با استفاده از نوشته یا تصویر، عفت عمومی جامعه را جریحه‌دار سازد و برای تجارت یا توزیع به معرض نمایش عموم بگذارد و تولید کند و برای تجارت نگه دارد، مجازات‌هایی برای وی در نظر گرفته شده است و این در واقع مکمل همان مصوبه سال ‌72 بود.
شهریاری با اشاره به قانون جدیدالتصویب در این مورد، اظهار داشت: قانونگذار با توجه به شرایط موجود، دست به کار شد و قانونی در مورخه ‌16/10/86 که به صورت طرحی یک فوریتی مدت‌ها در مجلس مطرح بود با عنوان «قانون نحوه‌ مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت‌های غیر مجاز می‌کنند» به تصویب رساند و این مصوبه در تاریخ ‌19/10/86 به تایید شورای نگهبان رسید.
بازپرس شعبه‌ هفتم بازپرسی دادسرای امور جنایی تهران، خاطرنشان کرد: طبق اصل ‌123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «رییس جمهور موظف است که مصوبات مجلس یا نتایج همه‌پرسی را پس از طی مراحل قانونی و ابلاغ به وی، امضا کند و برای اجرا در اختیار مسوولان بگذارد» همچنین ماده‌ یک قانون مدنی نیز مقرر می‌دارد «مصوبات مجلس باید به رییس جمهور ابلاغ شود و رییس جمهور باید ظرف مدت پنج روز آن را امضا و به مجریان ابلاغ کرده و دستور انتشار آن را صادر و روزنامه‌ رسمی ظرف مدت ‌72 ساعت آن را منتشر کند» و طبق تبصره‌ ماده‌ یک «در صورت استنکاف رییس جمهور از امضای قانون مذکور، روزنامه‌ رسمی موظف است ظرف ‌72 ساعت آن را چاپ و منتشر سازد» و طبق ماده‌ دو قانون مدنی نیز «قوانین ‌15 روز پس از انتشار در سراسر کشور لازم‌الاجرا است مگر آنکه ترتیب خاصی در قانون برای آن مقرر شده باشد.»
وی با بیان این مطلب، افزود: در راستای اجرای این مقررات، قانون جدیدالتصویب مجلس در تاریخ ‌16/10/86 نیز ‌15 روز پس از انتشار در روزنامه‌ رسمی، در سراسر کشور لازم‌الاجرا خواهد بود و در حال حاضر، در مرحله‌ طی تشریفات قانونی برای انتشار در روزنامه‌ رسمی است.
شهریاری در مورد ماهیت این قانون، گفت: قانون مذکور نسبت به قوانین گذشته از جامعیت و کاملیت بیشتری برخوردار است و در آن مجازات‌های متناسب‌تری پیش‌بینی شده است. قانون جدید در ‌13ماده و ‌12 تبصره به تصویب رسیده لذا نسبت به قانون قبل که دارای پنج ماده بود، گسترش و توسعه‌ بیشتری یافته و جامع‌تر است.
این بازپرس دادسرای امور جنایی تهران، در بیان مواد این قانون، اظهار داشت: ماده‌ یک قانون مربوط به اعمال مجازات برای اشخاصی است که در خصوص آثار سمعی و بصری غیرمجاز فعالیت می‌کنند. از قبیل این‌که برچسب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را جعل کنند یا به طور اعم، فعالیتشان غیر مجاز باشد اما بیشتر، روی تکثیر این آثار در ماده‌ فوق توجه شده است. در این ماده برای متخلفان، مجازات ‌200 هزار تا ‌2 میلیون تومان پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به ماده‌ دو قانون، گفت: در این ماده، قانونگذار مقرر داشته که هر گونه فعالیت تجاری در زمینه‌ توزیع و تکثیر آثار و نوارها و لوح‌های فشرده‌ صوتی و تصویری نیاز به اخذ مجوز از وزارت ارشاد دارد و متخلف از این ماده، به یک تا ‌10 میلیون تومان جریمه‌ نقدی محکوم خواهد شد، علاوه بر این‌که محل فعالیت‌های مذکور، طبق موازین قضایی پلمپ خواهد شد.
این حقوقدان به بیان ماده‌ سه قانون پرداخت و خاطرنشان کرد: در ماده‌ سه آمده است «عوامل توزیع، تکثیر و دارندگان آثار سمعی و بصری غیر مجاز اعم از این‌که دارای مجوز وزارت ارشاد باشد یا نباشد، با توجه به محتوای اثر حسب مورد علاوه بر ابطال مجوز به یکی از مجازات‌های مشروح ذیل محکوم می‌شوند.»
وی ادامه داد: در بند «الف» همین ماده آمده است عوامل توزیع و تکثیر عمده‌ آثار سمعی و بصری مستهجن، در مرتبه‌ اول به یک تا سه سال حبس و ضبط تجهیزات و ‌10 میلیون تومان جریمه‌ نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی به مدت هفت سال و در صورت تکرار به دو تا پنج سال حبس، ‌20 میلیون تومان جریمه‌ نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی به مدت ‌10 سال محکوم می‌شوند و چنانچه عوامل فوق‌الذکر از مصادیق مفسد فی‌الارض شناخته شوند به مجازات قانونی آن محکوم می‌شوند.
شهریاری افزود: در قانون سال ‌72 هیچ اشاره‌ای به مفسد فی‌الارض نشده بود اما در قانون جدید، این مسئله نیز مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است که بر اساس ماده‌ ‌190 قانون مجازات اسلامی، مجازات مفسد فی‌الارض یکی از چهار مورد قتل، آویختن به دار، اول قطع دست راست و سپس پای چپ و نفی بلد است و تعیین نوع مجازات، در اختیار قاضی است.
این قاضی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، ادامه داد: افرادی که با توجه به ماده‌ سه این قانون مشمول مجازات هستند، عبارتند از تولیدکنندگان آثار مستهجن به عنف و اکراه، تولیدکنندگان آثار مستهجن برای سوء استفاده‌ جنسی از دیگران و عوامل اصلی در تولید آثار مستهجن.
شهریاری در توضیح «عوامل اصلی» مذکور در قانون، تصریح کرد: طبق تبصره‌ بند الف ماده‌ سه، عوامل اصلی عبارتند از تهیه‌کننده یعنی کسی که سرمایه‌گذاری می‌کند، کارگردان، فیلمبردار و بازیگران نقش اصلی. حال باید دید منظور از «عمده» در قانون چیست. قانونگذار بیان داشته که اگر تعداد نوار یا لوح فشرده و مانند آن بیش از ‌10 نسخه باشد، عمده تلقی می‌شود لذا تا ‌10 نسخه عمده تلقی نمی‌شود و مشمول بند الف نیست.
وی در خصوص مجازات مربوط به آثار «غیر عمده»، خاطرنشان کرد: بر اساس تبصره‌ سه بند الف آمده است که سایر عوامل تولید و تکثیر و توزیع موضوع بند الف چنانچه از مصادیق مفسد فی الارض نباشند، به مجازات شلاق از ‌30 تا ‌74 ضربه و جزای نقدی از یک تا پنج میلیون تومان و محرومیت اجتماعی از دو تا پنج سال محکوم می‌شوند.
بازپرس دادسرای امور جنایی تهران، افزود: در خصوص توزیع‌کنندگان آثار غیر عمده‌ سمعی و بصری غیر مجاز، قانونگذار جریمه‌ نقدی ‌100 هزار تا یک میلیون تومان و ‌30 تا ‌74 ضربه شلاق را برایشان در نظر گرفته است.
شهریاری در مورد تعریف آثار سمعی و بصری مستهجن که در قانون فوق‌الذکر بیان شده است، گفت: در تعریف آثار سمعی و بصری مستهجن، قانون جدید عین تبصره‌ پنج ماده‌ سه قانون قدیم را ذکر کرده و گفته آثار مستهجن، آثاری است که محتوای آن نمایش برهنگی زن و مرد یا اندام تناسلی یا نمایش آمیزش جنسی باشد. در تبصره‌ شش ماده‌ سه نیز آمده است «چنانکه تولید، تکثیر و توزیع‌کننده یا دارنده‌ این آثار از مصادیق افساد فی‌الارض نباشد، مجازات مفسد فی‌الارض ندارد» که به عقیده‌ من این تبصره زاید است زیرا امری بدیهی را که قبلا هم در مورد آن بحث شده، بیان کرده است.
وی با اشاره به بند «ب» ماده‌ سه، اظهار داشت: در این بند آمده است «تهیه و توزیع‌کنندگان نوارها، دیسکت‌ها و لوح‌های فشرده و نمایش‌های مبتذل، چنانچه از مصادیق مفسد فی‌الارض نباشند در مرحله‌ اول به سه ماه تا یک سال حبس یا ‌200 هزار تا یک میلیون تومان جریمه‌ نقدی و در مرحله‌ دوم به یک تا سه سال حبس یا ‌500 هزار تا سه میلیون تومان جریمه‌ نقدی و در صورت تکرار به سه تا ‌10 سال حبس یا ‌600 هزار تا پنج میلیون تومان جزای نقدی و ضبط کلیه‌ تجهیزات مربوطه بنا به مراتب به عنوان تعزیر محکوم می‌شوند.»
وی اضافه کرد: در بند «ب» به آثار مبتذل اشاره شده است که تعریف آن طبق قانون عبارتست از آثاری که دارای صحنه‌ها و صور قبیحه بوده و مضمون مخالف شریعت و اخلاق اسلامی را تبلیغ و نتیجه‌گیری کنند.
بازپرس شعبه‌ هفتم بازپرسی دادسرای امور جنایی تهران، اظهار داشت: در تبصره‌ دو بند «ب» آمده است «دارندگان نوارها و دیسکت‌ها و لوح‌های فشرده مبتذل و مستهجن موضوع این قانون، به جریمه‌ نقدی از ‌50 هزار تا ‌500 هزار تومان و ضبط تجهیزات محکوم می‌شوند و نوارها و دیسکت‌ها امحا می‌شوند.» نکته‌ جالب آن است که دارندگان نیز مشمول مجازات هستند که البته در قانون قبلی هم این امر ذکر شده بود.
شهریاری در همین زمینه توضیح داد: در سال ‌78 رای وحدت رویه‌ای از سوی دیوان عالی کشور صادر شد مبنی بر اینکه طبق ماده‌ ‌640 قانون مجازات اسلامی که به موجب ماده‌ ‌729 همان قانون تمام قوانین مغایر با آن ملغی شد، نگهداری، طراحی، نصب، نقاشی، نوار سینمایی و ویدئویی و به طور کلی هر چیز که عفت عمومی را جریحه‌دار کند اگر به منظور تجارت و توزیع باشد جرم است و صرف نگهداری وسایل مذکور در صورتی که تعداد آن مورد برای امر تجاری و توزیع نباشد، از شمول ماده‌ ‌640 خارج و فاقد جنبه‌ جزایی است.
بازپرس جنایی تهران، افزود: این رای وحدت رویه در واقع قانون سال ‌72 را بلااثر کرد یعنی اعلام داشت که صرف نگهداری آثار یاد شده جرم نیست اما با توجه به قانون جدید و تاکید آن بر ماده‌ موجود در قانون سال ‌72 مبنی بر جرم بودن نگهداری این آثار، در واقع رای وحدت رویه سال ‌78 بلااثر بوده و قانون جدید ملاک صدور رای قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه‌ این گفت‌وگو به تبصره‌ سه بند «ب» ماده‌ سه قانون جدید اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس این تبصره، استفاده از صغار برای نگهداری، نمایش، عرضه، فروش و تکثیر نوارها و لوح‌های فشرده غیر مجاز موضوع این قانون موجب اعمال حداکثر مجازات مقرر برای آمر خواهد بود.
شهریاری ادامه داد: در بند «ج» ماده‌ سه، عوامل تهیه، تکثیر و توزیع نوارها و لوح‌های فشرده سمعی و بصری که طبق قانون باید دارای پروانه‌ مجوز عرضه و فروش باشند، در صورت نداشتن پروانه ولو این آثار فاقد صحنه‌های مستهجن و مبتذل باشند، در مرتبه‌ی اول به ‌200 هزار تا یک میلیون تومان جریمه‌ نقدی و در صورت تکرار به ‌500 هزار تا پنج میلیون تومان جریمه‌ نقدی و ضبط کلیه‌ تجهیزات محکوم می‌شوند که این بند کاملا جدید است و شامل عرضه و فروش آثار سینمایی که برخی افراد با فیلمبرداری از روی پرده یا طرق دیگر به دست می‌آورند نیز می‌شود.
شهریاری در بیان ماده‌ چهار قانون جدید، اظهار داشت: این ماده نیز کاملا جدید است و در آن تصریح شده هر کس با سوء استفاده از آثار مبتذل و مستهجن تهیه شده از دیگری وی را تهدید به افشا و انتشار این آثار کند و از این طریق با وی زنا کند از موارد زنای به عنف به حساب آمده ولی اگر عمل ارتکابی غیر از زنا بوده و مشمول حد باشد، حد مزبور بر وی جاری می‌شود و در صورتی که مشمول تعزیر باشد به حداکثر مجازات‌های تعزیری محکوم می‌شود.
این حقوقدان به ماده‌ پنج قانون اشاره کرد و افزود: این ماده جدید نیز مرتکبان جرایمی را برشمرده و برای آنها مجازات دو تا پنج سال حبس و ‌10 سال محرومیت از حقوق اجتماعی و ‌74 ضربه شلاق در نظر گرفته است که این افراد عبارتند از کسانی که آثار مستهجن را وسیله‌ تهدید به منظور سوء استفاده‌ جنسی، اخاذی، جلوگیری از احقاق حق یا هر منظور نامشروع دیگر قرار دهند، تهیه، توزیع و تکثیرکنندگان عکس و فیلم از محل‌های اختصاصی بانوان که فاقد پوشش مناسب هستند مانند حمام‌ها و استخرها، تهیه‌کنندگان مخفیانه‌ عکس یا فیلم مبتذل از مراسم خانوادگی و اختصاصی دیگران و توزیع و تکثیر آن که قانون قدیم در این موارد ساکت بود.
بازپرس شعبه‌ هفتم بازپرسی دادسرای امور جنایی تهران، ادامه داد: در ماده‌ شش آمده است که رابطه‌ زوجیت مانع از اعمال مجازات مرتکب جرم تکثیر و توزیع آثار مستهجن نیست لذا هیچ شخصی نمی‌تواند از همسر خود فیلم مبتذل و مستهجن تهیه کرده و بعدها به دلایلی آن را منتشر کند و مدعی باشد که در زمان زوجیت اقدام به تهیه‌ این فیلم یا عکس کرده است. این مورد نیز جدیدا مدنظر قرار گرفته است.
شهریاری در بیان ماده‌ هفت قانون، خاطرنشان کرد: در این ماده بیان شده که زیان‌دیدگان موضوع این قانون می‌توانند مطالبه‌ ضرر و زیان کنند. در این زمینه باید به این نکته اشاره کرد که ضرر و زیان مورد مطالبه می‌تواند اعم از خسارات معنوی و مادی باشد و طبق قانون مسوولیت مدنی می‌توان آن را مطالبه کرد.
وی افزود: در همین ماده همچنین قانونگذار اظهار داشته دادگاه با احراز مکروه بودن بزه دیده موضوع صدر ماده‌ چهار، ضمن صدور حکم کیفری، می‌تواند مرتکب را به پرداخت ارش البکاره یا مهرالمثل یا هر دو محکوم ‌کند لذا این موارد در دعوای کیفری مطرح می‌شود و بدون ارایه‌ دادخواست باید پرداخت شود و بنابراین صلاحیت آن به دادگاه کیفری ذی‌صلاح سپرده شده است.
این متخصص حقوق جزا و جرم‌شناسی به ماده‌ هشت قانون جدید اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده، در تمام بخش‌های دولتی، عمومی، خصوصی و قضایی کسانی که مامور هستند اگر بنا بر اقتضای شغلی آثاری مستهجن در اختیارشان قرار بگیرد و این افراد با سوء نیت آثار مذکور را منتشر کنند، در صورتی که مفسد فی‌الارض نباشند به حبس تا پنج سال و ‌10 سال محرومیت از حقوق اجتماعی و ‌74 ضربه شلاق محکوم می‌شوند. حال اگر سوء نیتی در کار نباشد اما سهل‌انگاری کنند، به مجازات تا یک سال حبس و مجازات نقدی از ‌100 هزار تا دو میلیون تومان محکوم می‌شوند.
شهریاری ماده‌ ‌9 این قانون را ناظر بر پلمب مراکز فعالیت غیر مجاز موضوع قانون عنوان کرد و افزود: بر اساس این ماده اماکن کسب، تولید و توزیع انواع آثار مستهجن به مدت شش ماه و آثار مبتذل به مدت سه ماه پلمب می‌شوند یعنی یک دستور موقت مبنی بر پلمب از ابتدا صادر می‌شود و در صورت برائت متهم یا صدور قرار منع تعقیب از ملک رفع توقیف می‌شود و دستور فوق ظرف مدت ‌10 روز قابل اعتراض در مرجع قضایی ذی‌صلاح است.
این قاضی دادسرای جنایی به ماده‌ ‌10 قانون جدید اشاره کرد و اظهار داشت: در این ماده نکته‌ بسیار جالبی پیش‌بینی شده است و آن اینکه بر اساس ماده‌ مذکور انتشار آثار مستهجن و مبتذل از طریق ارتباطات الکترونیکی و سایت‌های کامپیوتری یا وسایل و تکنیک‌های مشابه دیگر از مصادیق تکثیر و انتشار محسوب و مرتکب حسب مورد به مجازات مقرر در این قانون محکوم می‌شود که در این زمینه می‌توان انتقال اطلاعات مستهجن و مبتذل از طریق موبایل را نیز مشمول مجازات فوق دانست.
وی ماده‌ ‌11 را در مورد صلاحیت رسیدگی به جرایم مذکور در قانون جدید عنوان کرد و اظهار داشت: در این ماده آمده است که رسیدگی به موارد مذکور در قانون فوق، در صلاحیت دادگاه انقلاب است اما تحقیقات مقدماتی در دادسرای عمومی و انقلاب انجام خواهد شد.
شهریاری با اشاره به ماده‌ ‌12 و ‌13، گفت: بر اساس این ماده، کلیه‌ تجهیزات و وسایل موضوع قانون به نفع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضبط می‌شوند و ماده‌ ‌13 نیز بیان داشته که از تاریخ تصویب این قانون کلیه‌ قوانین مغایر با آن از جمله قانون نحوه‌ مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیر مجاز می‌کنند مصوب سال ‌72 نیز ملغی اثر خواهند بود.
این متخصص حقوق جزا، تصریح کرد: این قانون در یک بررسی کلی به نظر می‌رسد قانون جامع و کاملی بوده و مجازات‌ها متناسب به نظر می‌رسند اما باید دید در مقام اجرا، چه صورتی به خود خواهد گرفت.

این قاضی دادسرای جنایی همچنین در پایان، تاکید کرد: با وجود تمام این قوانین و مقررات، طبق قانون اساسی حریم خصوصی اشخاص باید حفظ شود و لذا مجریان این قانون و ضابطان نباید حریم خصوصی افراد را در مقام اجرا مورد تعرض قرار دهند مگر با حکم قضایی که این امر نیز در قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است.

http://azizebehsood.parsiblog.com

آیا می دانید حقوقی....

داود بـن زربى گوید: من در مدینه بیمار سختى شدم ، و خبر آن به حضرت صادق (ع ) رسـیـد، پـس بـمن نوشت : خبر بیماریت بمن رسید، پس یکصاع (تقریبا سه کیلو) گندم بـخـر، سـپـس بـپشت بخواب و آن گندم را روى سینه ات بریز و پهن کن بهر گونه که ریخت و بگو: (((اللهم انى اسئلک باسمک الذى اذا سئلک به المضطر کشفت ما به من ضر و مـکـنـت له فـى الارض و جـعـلتـه خـلیـفـتـک عـلى خـلقـک ان تـصـلى عـلى مـحـمـد و آل مـحمد و ان تعافینى من علتى ))) سپس برخیز و درست بنشین و گندمها را از اطراف خود جمع کن ، و (دوباره ) همان دعا را بخوان و آنرا بچهار مد (که هر مدى تقریبا ده سیر است ) تـقـسیم کن ، هر قسمتى را بمسکینى (و مستمندى ) بده و همان دعا را بخوان . داود گوید: من دسـتـور آن حـضـرت را انجام دادم (و آنقدر زود اثر گذاشت که همانساعت بیماریم برطرف شد) و گویا از بند آزاد شدم ، و بسیارى از مردم آنرا انجام داده اند و از آن سود برده اند.  

 


آیا می دانید ...

- آیا می دانید که هیچ کس نمی تواند تمامی اموالش را وصیت کند، که از میان وراثش فقط به یک نفر برسد؟

در قانون مدنی ، در ماده 843 ذکر نموده، وصیت زیاده بر ثلث ترک نافذ نیست. مگر به اجازه وراث و اگر بعضی از ورثه اجازه دهد، فقط نسبت به سهم او نافذ است.

- آیا میدانید که همه افراد می توانند اموالشان را تا قبل از مرگ مورد استفاده قرار دهند و در عین حال هنگام زنده بودن همان اموال را به شخصی انتقال دهند.( البته انتقال از نظر قانون فقط خرید و فروش نیست، بلکه شامل صلح و موارد دیگری از قراردادها هم می شود)

به هر حال سخن از این است، که هر کس ممکن است از روی لطف بخواهد اموالش را فقط به یک شخص بخصوصی قبل از مرگش انتقال دهد، ولی از اینکه به وی اعتماد ندارد که ممکن است در زمان حیات، شخص انتقال گیرنده او را از استفاده ی اموالش محروم و خارج کند، منصرف می شود. در این موارد برای تفهیم این مطلب بهتر است مثالی بزنیم:

آقای علوی می خواهد پس از مرگش فقط همسرش مالک دارایی او باشد از سویی نگران است که شاید اگر در زمان حیات اموالم را بنام همسرم انتقال دهید.ولی بر اثر تحریک دیگری یا در صورت اختلاف فی مابین زن و شوهر ی آقای علوی را از استفاده از اموالش محروم کند.
در اینجا قانون مدنی ایران در مواد 40 به بعد موارد را پیش بینی نموده که شخص می تواند اموالش را به دیگری انتقال دهد ولی تا زمانی که زنده است از آن استفاده کند، که به آن حق انتفاع می گویند. یعنی آقای علوی که می خواهد اموالش را به همسرش انتقال دهد (اموال غیر منقول مثل ملک، زمین ، خانه) به این گونه عمل می نماید. به اتفاق همسرش به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه می کند. اعلام می کند که این ملک را برای همسرم سند بزنید که بنام وی شود، ولی تا زمان مرگم در تصرف من باشد. که به آن حق انتفاع (عمری) به طول عمر آقای علوی محسوب می شود .و تا زمانیکه آقای علوی زنده است، همسرش بر آن مال تسلط ندارد یا آن را نمی تواند به شخص دیگی بفروشد یا صلح یا هبه کند.

- آیا می دانید مالکان در چه صورتی می توانند فوراٌ ملک خود را که درتصرف مستأجر است، تخلیه نمایند؟

برای تخلیه فوری به شرایط ذیل توجه فرمایید:
قرار داد اجاره غیر رسمی ( یعنی در دفتر خانه اسناد رسمی تنظیم نشده باشد) حال این قرار داد توسط موجر و مستاجر روی یک برگ کاغذ تنظیم شده باشد یا توسط دفاتر آژانس املاک ( بنگاه های املاک) تنظیم شده باشد، در این صورت فرقی نمی کند، اما حتماً باید در انتها ی آن علاوه بر موجر و مستاجر دو نفر شاهد هم آن را امضا کرده باشد.





در این صورت موجر می تواند در عریضه خود ( دادخواست به شورای حل اختلاف) محل وقوع ملک مراجعه کند و خواسته ی خود را دستور تخلیه بنویسید نه حکم تخلیه و پس از بررسی این مرجع قضایی دستور تخلیه ملک صادر می شود . شایان ذکر است اگر تقاضای حکم کند، حکم تخلیه صادر می شود که با صدور این حکم با مهلت 20 روز حق تجدید نظر خواهی اعتراض ایجاد می شود. و پس از طی مدت طولانی، چنانچه حکم به نفع مالک صادر شود پس از آن مالک باید تقاضای صدوراجراییه کند. و در اجراییه ی باز مهلت 10 روز اعتراض باید طی شود. چنانچه اعتراض به اجراییه نشود و یا اعتراض شد اما اعتراض او پذیرفته نشود، در این صورت تخلیه ملک انجام می پذیرد.

بنا براین با قدری تأمل میان خواسته دستور تخلیه و حکم تخلیه درانجام تخلیه و فوریت آن خواهید دید که چقدر تفاوت وجود دارد.
1- مدت اجاره منقضی شده باشد. 2- یا مستاجر از پرداخت بیش از سه ماه امتناع ورزد. 3- یا در صورت شرط عدم انتقال به غیر اجاره داد باشد. 4- یا محل مورد اجاره را مورد استفاده ( غیر مشروع) کرده باشد. و یا به هر علت دیگر...

- آیا میدانید در معاملات سکوت علامت رضا نیست؟

در میان عوام این مطلب چنین شده که سکوت عامت رضایت است حال انکه قانون مدنی در ماده ۲۴۸ چنین بیان کرده است :
سکوت مالک ولو با حضور در مجلس عقد (محلی که قرارداد تنظیم می شود ) ،اجازه محسوب نمی شود .

- آیا میدانید در معاملات، معامله فضولی هم وجود دارد؟

در قوانین مدنی هر معامله ای که برای خود شخص مالک نباشد و یا به عنوان ولی (سرپرست اولاد مانند پدر یا پدر پزرگ) معامله نکند و به عنوان وکیل شخص هم نباشد و یا وصی اوهم نباشد فضولی است .
به عنوان مثال : آقای علوی که مردی مورد اعتماد محله وبراردش هم است و همیشه اموال خود وبرادرش را یکی عنوان کرده روزی ملک یا مال برادرش را به فروش می رساند ولی زمانی که برادش متوجه می شود به آقای علوی میگوید من قصد فروش را نداشتم وبلاخره پساز مدتی اختلاف خریدار از موضوع با خبر می شود در قانون مدنی این نوع معامله را معامله فضولی میگویند

ماده ۲۴۷قانون مدنی معامله فضولی را بدینگونه تعریف کرده است:
معامله به مال غیر جز به عنوان ولایت یا وصایت یا وکالت یا قائم مقام او پس از وقوع معامله آن را اجازه نمود در این صورت معامله صحیح و نافذ می شود

- آیا می دانید برخی از جرایم مالی فقط منجر به مجازات می شود؟

در جرایم مالی مانند چک و خیانت در امانت، زمانیکه رای محکومیت مجرم منجر به اجرای حکم می شود شاکی به حقوق مالی از دست رفته خود نایل نمی شود و نتیجه دعاوی کیفری چک و خیانت در امانت فقط مجازات است و شاکی که زیان دیده است برای نیل به تحصیل مال از دست رفته اش باید علاوه بر دعاوی کیفری مبادرت به اقامه دعوای حقوقی (مطالبه حق مالی از دست رفته اش ) بنماید.

که آن به دو صورت می باشد:





شایان ذکر است با توجه به صراحت کلمه دادگاه در این ماده ارایه دادخواست از طریق دادسرا قابلیت استماع ندارد زیرا دادسرا وظیفه اش تحقیق و تعقیب به منظور جمع آوری دلایل بر علیه متهم می باشد .

لذا دادخواست ضرر و زیان باید به دادگاه کیفری تقدیم شود(یعنی پس از صدور قرار مجرمیت و کیفر خواست و ارسال پرونده از دادسرا به دادگاه کیفری دادخواست ارایه شود )و در این صورت است که ریان دیده به حقوق از دست رفته خود نایل می شود.
۱- اگر شکایت کیفری نموده باید دادخواست ضرر و زیان ( در مورد چک ) و یا استرداد مال از دست رفته خود را (در مورد خیانت در امانت) به همان دادگاه کیفری ارایه دهد که در این صورت دادگاه کیفری تواماٌ رسیدگی می کند . ۲- و اگر دعوای کیفری مطرح نموده و منجر به مجازات مجرم شده پس از آن به دادگاه حقوقی دادخواست خود را در این موارد تقدیم نماید. 1- "مستند به ماده ۱۲ قانون آیین دادرسی کیفری که می گوید: هر گاه دادگاه متهم را مجرم تشخیص دهد مکلف است ضمن صدور حکم جزایی حکم ضرر و زیان مدعی خصوصی را نیز طبق دلایل و مدارک موجود صادر نماید مگر اینکه رسیدگی به ضرر و زیان محتاج به تحقیقات بیشتری باشد که در این صورت دادگاه حکم جزایی را صادر،پس از آن به دادخواست ضرر و زیان رسیدگی کرده و حکم مقتضی صادر می نماید."

- ایا میدانید نوزاد به محض متولد شدن فقط یک گریه کند و بمیرد به او ارث تعلق میگیرد ؟

قانون مدنی در ماده ۸۷۵ چنین گفته است" شرط وراثت زنده بودن در حین فوت مورث است و اگر حملی باشد، در صورتی ارث میبرد که نطفه او حین الموت منعقد بوده و زنده هم متولد بوده و زنده هم متولد شود ، اگر چه فوراٌ يس از مرگ بمیرد" .

- آیا می دانید که به محض جاری شدن صیغه عقد مابین زوجین ، شوهر مکلف به پرداخت نفقه به زوج می باشد؟

بر طبق ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی همین که نکاح بطور صحت واقع شد،روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می شود.

تکلیف به دادن مهر و نفقه از تاریخ نکاح شروع می شود، هر چند که در اثر عواملی، مانند نشوز یا طلاق پیش از نزدیکی، تمام یا بخشی از آن تکالیف از بین برود.

ضرورتی ندارد که ایجاد حقوق و تکالیف زناشویی موضوع قصدانشا قرار گیرد یا دو طرف به آن توجه داشته باشند و حتی تراضی برخلاف ایجاد آن نافذ نیست، مگر اینکه خود قانون اجازه داده باشد.

- آیا میدانید شغل دلالی یک شغل تجاری است ؟

ماده ۳۳۵ قانون تجارت دلال را بدینگونه معرفی میکند" دلال کسی است که در مقابل اجرت واسطه انجام معاملاتی شده یا برای کسی که می خواهد معاملاتی نماید طرف معامله پیدا می کند، اصولاٌ قرار داد دلالی تابع مقررات راجع به وکالت است ."

آقای دکتر ستوده در کتاب حقوق تجارت که نگارنده آن است در جلد ۴ صفحه ۵۳و۵۴ می گوید :
دلال تاجر محسوب می شود وکلیه معاملات او تابع مقررات حقوق تجارت است، حتی اگر معامله ای که واسطه آن می شود، تجاری نباشد .

قانون تجارت در بند ۳ ماده ۲ اشعار می دارد : هر قسم عملیات دلالی یا حق العمل کاری ( کمسیون ) و یا عاملی و همچنین تصدی به هر نوع تاسیساتی که برای انجام بعضی امور ایجاد می شود از قبیل تسهیل معاملات ملکی یا پیدا کردن خدمه یا تهیه و رسانیدن ملزومات و غیره

- آیا میدانید طبقات ارث چگونه است ؟

قانون مدنی در ماده ۸۶۲ طبقات ارث را بدینگونه بیان کرده:
طبقه اول : پدر و مادر .اولاد و اولاد اولاد (نوه)
طبقه دوم : اجداد (پدر ومادر بزرگ )و برادر و خواهر و اولاد آنها
طبقه سوم : عمات (عمه) و عمام(عمو) و اخوان (دایی )وخالات(خاله) و اولاد آنها

شایان ذکر است وراث طبقه بعد وقتی ارث میبرند که از وارثین طبقه قبل کسی نباشد . (قانون مدنی ماده ۸۶۳)

به نقل از سایت

http://www.shamslawyers.com 

http://hoghough82.blogfa.com/post-45.aspx

ضرب المثل های حقوقی

هـر کـه خـشـمـى را فـرو خـورد کـه بـتـوانـد آن را اعمال کند (و از طرف خود انتقام بگیرد)، خدا روز قیامت دلش را از رضاى خود پر کند.

امام صادق علیه السلام
 


ضرب المثل های حقوقی


 1_قانون سه روز پیرتر از دنیاست (استونی)

2_قلم و جوهر بهترین شهودند (پرتقالی)

3_ قضاوت باید گوش بزرگ و دست کوچک داشته باشد (المانی)

4_حقیقت ، دختر زمان است  (ایتالیایی)

5_قانون غالبا دندان خود را نشان میدهد ولی گاز نمی گیرد (انگلیسی)

6_حقیقت سنگین است ، لذا عده ای معدود حاضرند انرا حمل کنند (عبری)

7_حقیقت را میتوان خم کرد ولی نمیتوان انرا شکست (ایتالیایی)

8_حرف حق شمشیری است برنده (فارسی)

9_قاضی که بی گناهی را محکوم  سازد , وجدان خود را محکوم کرده است (سوئدی)

10_حقیقت غالبا در یک استخر زشت پنهان است (چینی)

11_قانون چاه بی انتهاست ، هر که گرفتارش شد کارش ساخته است (چینی)

12_قاضی خوب همسایه بد است (امریکائی)

13_قانون روی میز است و عدالت زیر میز (استونی)

14_قانون مانند تار عنکبوت است ، سوسک از ان رد میشود ولی مگس گرفتار میگردد (چک)

15_قانون همه را می لیسد (اسکاتلندی)

16_حق پشت در منتظر است و باطل در جلسه شرکت میکند (انگلیسی)

17_حقیقت و گل سرخ هر دو خار دارند (اسپانیائی)

18_حق شناسی بار سنگینی است (اسکاتلندی)

19_حق بالاتر از قانون است (روسی)

20_قانونی که درباره شیر و گاو یک جور حکم کند , قانون نیست (انگلیسی)

21_حقیقت در ته چاه نهفته است (فرانسوی)

22_حقیقت گرزی است که فرود می اید و همه را میکشد (فرانسوی)

23_حق همیشه توفیق نیافته است ولی موفقیت همیشه بر حق بوده است (المانی)

24_حقیقت ، بهتر از طلاست (انگلیسی)

25_حقیقت ، مهر خداست (عبری)

26_حقیقت نیش می زند و دروغ درمان میکند (ایتالیایی)

27_حقیقت شبحی است که افراد بسیاری را از خود میترساند (المانی)

۲۸ـ اگر نمی خواهی سرت کلاه برود قیمت جنس را از سه مغازه بپرس (چینی)

۲۹ـ انکه تهمت میزند هزار بار میکشد ولی قاتل فقط یک بار میکشد (چینی)

۳۰ـ اگر مرد دنبال زن افتد به ازدواج گرفتار می شود ولی اگر زن به دنبال مرد افتد بدبخت و بیچاره می شود (عبری)

۳۱ـ از شوخی قاضی فقط خودش می خندد و همنشینش (ایتالیایی)

۳۲ـ بی عدالتی بها ندارد (استونی)

۳۳ـ بی عدالتی دایه پزشک است (المانی)

۳۴ـ تمام براهین دادگاهی قابل قبولند (ترانسوال)

۳۵ـ تخم مرغ دزد شتر مرغ دزد می شود (فارسی)

۳۶ـ اگر در جوانی سوزنی بدزدی در پیری پول خواهی دزدید (چینی)

۳۷ـ اگر وکیل دادگستری را با اردنگی پایین پله ها اندازید تا پایان عمر به شما خواهد چسبید (انگلیسی)

۳۸ـ تمام قوانین عادلانه نیست (اسکاتلندی)

۳۹ـ افتابه دزدها را به دار می اویزیم و به دزدان بزرگ درود می فرستیم (المانی)

۴۰ـ اگر میخواهی قاضی خوبی باشی باید به حرف های همه گوش بدهی (برزیلی)

۴۱ـ جهنم و محکمه عدالت همیشه باز هستند (المانی)

۴۲ـ از دو کس حقیقت را مپوشان یکی پزشک و دیگری وکیل عدلیه (فرانسوی)

۴۳ـ ازدواج زودش اشتباه است و دیرش اشتباهی بزرگتر (فرانسوی)

۴۴ـ انکه میدزدد به دار اویخته نمیشود بلکه انکه گرفتار میگردد به دار اویخته میشود (چک)

۴۵ـ چو بد کردی مشو ایمن ز افات   که واجب شد طبیعت را مکافات (فارسی)

۴۶ـ حق با زور است (انگلیسی)

47_هر جا که جامعه باشد ، حقوق هم است (لاتینی)

48_ اگر میخواهی بر اسرار مردی واقف شوی ، فقط از همسایگانش سوال کن (چینی)

۴۹ـ انسان نباید با چکش اهنین در خانه قاضی را بزند (المانی)

50_تمام اختلافات از « آری » و « نه » بر میخیزد (فرانسوی)

۵۱ـ برایی آنکه پیش روی قاضی قرار نگیری پشت سر قانون راه برو (انگلیسی)

۵۲ـ خدا می خواست ادمیان را تنبیه کند و قضاوت را به جانشان انداخت (روسی)

۵۳ـ «اشتباه» می تواند حتی از یک شکاف بگذرد ولی «حقیقت» در یک دروازه گیر می کند (اتازونی)

54_عدالت همیشه گرسنه است (بلغارستانی)

55_دل انسان اهن است و قوانین کشور کوره (چینی)

56_دزد مرتکب فقط یک جنایت شده , و انکه مالش به سرقت رفته مرتکب صد جنایت(زیرا به دیگران تهمت دزدی می زند) (ارمنی)

57_شوهر قانون است برای همسرش (روسی)

58_دزد به دزد میزند خدا خنده اش می گیرد (فارسی)

59_دزد , بازار را اشفته می خواهد (فارسی)

60_شمشیر عدالت غلاف ندارد (فرانسوی)

61_صدای جلنگ جلنگ پول غالبا صدای عدالت را از بین می برد (یوگسلاوی)

62_دزد از خانه مفلس خجل اید بیرون (فارسی)

63_عدالت از انچه در قانون نوشته شده معلوم می شود (چینی)

64_فقط پزشکان می توانند ادم بکشند و از کیفر در امان باشند (اسلواکی)

65_عدالت بی عدالتی می شود وقتی که بر سر یک نفر دو ضربه وارد کنی در حالیکه مستحق فقط یک ضربه است (بلژیک)

66_دزد ناشی به کاهدان می زند (فارسی)

67_دزد راه باش ، دزد سفره مباش (اذربایجانی)

68_عرف و عادت مادری است که همه باید از او اطاعت کنند (برنئو)

69_وقتی که رفیق ، قاضی شود باید فاتحه قانون را خواند (ایتالیایی)

70_دزدان بزرگ افتابه دزد را به دار می اویزند (چک)

71_عدالت بهتر از عبادت است (عبری)

72_دادگستری خیلی زیاد ، غالبا ستم خیلی زیاد است (فرانسوی)

73_عدالت کور است و کسی را نمی بیند (انگلیسی)

74_دزد خوب نگهبان خوب می شود (نگروئی)

75_روباه نباید موقع محاکمه مرغ قاضی دادگاه باشد (چینی)

76_ستم بر ستم پیشه عدل است و داد (فارسی)

77_ عرف و عادت قانون ثانوی است (لاتینی)

78_عرف و عادت قوی تر از قانون است (روسی)

۷۹_گواه شاهد صادق در استین باشد (فارسی)

۸۰_مهربانی بزرگتر از قانون است (چینی)

۸۱_مراسم و قانون همسایه یکدیگرند (مونتونگروئی)

۸۲ـ وقتی رشوه از در وارد می شود عدالت از پنجره فرار می کند (ترکی)

۸۳ـ وصیت نامه خطرناک تر از پزشک است , بسیاری از افراد بیشتر در اثر نوشتن وصیت نامه مرده اند تا به علت بیمار بودن (اسپانیولی)

۸۴ـ وکلا مانند درشکه چی ها نیستند ، انها انعامشان را قبل از حرکت می گیرند (اتازونی)

۸۵ـ وجدان بد در ان واحد تهمت زننده ، قاضی ، شاهد و به دارزننده است (هلندی)

۸۶ـ هر قدر بر تعداد قوانین افزوده شود به همان نسبت عده تبهکاران رو به افزایش می گذارند (چینی)

۸۷ـ هر کس بر بازوی عدالت بایستد با مغز بر زمین می افتد (چینی)

۸۸ـ وقتی که سراغ طبیب می روی سراغ قاضی هم برو تا وصیت نامه ات را تهیه کند (المانی)

۸۹ـ وکیل خوب همسایه بد است (فرانسوی)

۹۰ـ یک جیب پر از حق احتیاج به یک جیب پر از طلا دارد (چک)

۹۱ـ یک قاضی و چرخ گاری باید خوب چرب شوند (المانی)

۹۲ـ هرکجا قدرت هست در انجا قاضی هست (روسی)

۹۳ـ هیچ سارقی بدتر از یک کتاب بد نیست (ایتالیایی)

۹۴ـ وقتی پول حرف می زند حقیقت سکوت اختیار می کند (روسی)

۹۵ـ وارث وارث من , وارث من است (لاتینی)

۹۶ـ وجدان به اندازه هزار شاهد خوب و با ارزش است (ایتالیایی)

۹۷ـ هرگز با مرد نیرومند کشتی مگیر و مرد پولدار را به دادگاه مکشان (لاتویا)

۹۸ـ هر کس پول دارد بر حق است (لتوانی)

۹۹ـ هیچ قاضی ایی نجات نمی یابد مگر اینکه جهنم پر شده باشد (مونتونگرویی)

۱۰۰ـ یک دست پر از پول قوی تر از دو دست پر از حقیقت است (سوئدی)

۱۰۱_مکندگان خون مردم دو گونه اند : زالوها و ماموران مالیات (فرانسوی)

۱۰۲_وجدان اگر زخمی شد دیگر خوب شدنی نیست (چینی)

۱۰۳_وقتی که متهم قاضی شود فاتحه قانون خوانده شود (چینی)

۱۰۴_وقتی که قاطر قاضی می میرد همه به تشیع جنازه اش می روند ولی وقتی که خود قاضی می میرد هیچ کس به تشیع جنازه اش نمی رود (تازی)

۱۰۵ـ وجدان یگانه محکمه ایست که در ان به وکیل دادگستری احتیاجی نیست (انگلیسی)

۱۰۶ـ هرانچه حاکم عادل کند همه داد است (فارسی)

۱۰۷ـ همه برای عدالت ارزش قائلند ولی وقتی که می اید در را به رویش می بندند (سوئدی)

۱۰۸ـ ممکن است به حقیقت تو سری زد ولی هرگز نمیتوان خفه اش کرد (لاتینی)

۱۰۹ـ دیوانه جریمه می دهد و عاقل رشوه (اذربایجانی)

۱۱۰ـ قاضی و وکیل دو بال فرشته عدالت هستند (لاتینی)

طنز حقوقی (وکیل مدافع باهوش)

ابـو بـصـير گويد: از حضرت صادق عليه السلام پرسيدم : از مرديكه از خويشاوندش بـخـاطر اينكه مذهب حق را نمى شناسند (و شيعه نيستند) ببرد (و قطع مراوده كند)؟ فرمود: سزاوار نيست كه از آنها ببرد.


طنز حقوقی (وکیل مدافع باهوش)


 

وکيل مدافع: خوب دکتر، آيا اين صحت ندارد که وقتي شخصي در خواب مي‌ميرد، تا صبح روز بعد متوجّه اين مسأله نمي شود؟
شاهد: شما واقعاً در امتحان وکالت قبول شده‌ايد؟


وکيل مدافع: جوان‌ترين فرزند، همان که بيست و يک ساله است، او چند سال دارد؟
شاهد: بيست. مثل آي-کيوي تو.


وکيل مدافع: پس روز لقاح جنين هشتم آگوست بود؟
شاهد: بله.
وکيل مدافع: و آن موقع شما داشتيد چه کار مي‌کرديد؟
شاهد: دراز کشيده بودم.

 


وکيل مدافع: او سه فرزند داشت، درست است؟
شاهد: بله.
وکيل مدافع: چند تاي آن‌ها پسر بودند؟
شاهد: هيچي.
وکيل مدافع: هيچ کدام دختر بودند؟
شاهد: عالي‌جناب، فکر کنم يک وکيل مدافع ديگر لازم دارم. مي‌توانم يک وکيل ديگر بگيرم؟


وکيل مدافع: ازدواج اوّل شما چگونه خاتمه پيدا کرد؟
شاهد: با مرگ.
وکيل مدافع: و با مرگ چه کسي؟
شاهد: حدس بزن.


وکيل مدافع: مي‌توانيد آن شخص را توصيف کنيد؟
شاهد: قدش متوسط بود و ريش داشت.
وکيل مدافع: مرد بود يا زن؟
شاهد: اگر آن موقع سيرکي در شهر نبوده، به نظرم مرد بوده.


وکيل مدافع: آيا حضور شما امروز صبح در اين‌جا در پي آگهي استشهاديه‌اي است که براي وکيل مدافع‌تان فرستادم؟
شاهد: نه، من وقتي مي‌خواهم بروم سر کار اين جوري لباس مي‌پوشم.


وکيل مدافع: دکتر، چند تا از کالبدشکافي‌هاي‌تان را بر روي آدم‌هاي مرده انجام داده‌ايد؟
شاهد: همه‌شان را. با زنده‌ها زيادي بايد کلنجار رفت.


وکيل مدافع: تمام پاسخ‌هاي شما بايد شفاهي باشد، خوب؟ شما به کدام مدرسه رفته‌ايد؟
شاهد: شفاهي.


وکيل مدافع:آيا زماني را که به بررسي جسد پرداختيد به ياد داريد؟
شاهد: کالبدشکافي حدود ساعت ?:?? شب آغاز شد.
وکيل مدافع: و آقاي دنتون در آن موقع مرده‌بود؟
شاهد: اگر هم نه، وقتي کارم را تمام کردم حتماً مرده بود.



وکيل مدافع: شما صلاحيت دادن نمونه? ادرار را داريد؟
شاهد: شما صلاحيت پرسيدن اين سؤال را داريد؟



و آخرين نمونه:


وکيل مدافع: دکتر، پيش از انجام دادن کالبدشکافي، آيا وجود علائم حياتي را چک کرديد؟
شاهد: نه.
وکيل مدافع: آيا فشار خون را چک کرديد؟
شاهد: نه.
وکيل مدافع: چک کرديد که آيا تنفس دارد يا نه؟
شاهد: نه.
وکيل مدافع: پس، ممکن است که وقتي کالبدشکافي را شروع کرديد مصدوم زنده بوده‌باشد؟
شاهد: نه.
وکيل مدافع: چه طور مي‌توانيد اين قدر مطمئن باشيد دکتر؟
شاهد: چون مغزش در يک شيشه روي ميزم بود.
وکيل مدافع: متوجهم، با اين حال آيا ممکن است که مصدوم هنوز زنده بوده باشد؟
شاهد: بله، شايد هنوز زنده بوده و کار حقوقي مي‌کرده 

قوانین خنده دار



قوانین خنده دار


فلوریدا

چتربازی برای زن مجـرد در روزهای یکشـنبه قــدغن بوده، متخلفین بازداشت، جریمه، و یا زندانی خواهند شد!

اگر فیلی به پارکومــتری قفـل و زنجیر شده است، هزینه پارکینگ با هزینه پارک هر اتومبیل دیگر برابر خواهد بود!

پارک نمودن هرگونه خودروی باری در روبروی خانه ممنوع میباشـد. مگـر آنکه صاحب خودرو، خانه نداشـته باشـد، که در این صورت بلامانع است!

با شهروندانی که با همراه داشـتن کمتر از 10 دلار به بازارچه شهر میروند، برخورد خواهد شد!

جویدن آدامس در سنگاپور ممنوع است.

تقلب کردن در مدارس بنگلادش غیر قانونی است و افراد بالای 15 سال برای تقلب به زندان فرستاده می شوند.

مشاهده فیلم های کاراته ای تا سال 79 در عراق ممنوع بود.

در ایسلند زمانی داشتن سگ خانگی ممنوع بود.

در سینماهای تایلند همه مجبورند هنگام پخش سرود ملی قبل از شروع فیلم قیام کنند.

در دانمارک روشن کردن ماشین قبل از چک کردن اینکه بچه ای زیر آن خوابیده است یا نه، ممنوع است

در سال 1888 در بریتانیا قانونی تصویب شده که دوچرخه سواران را موظف می کرد تا زمان رد شدن ماشین از کنارشان، زنگ دوچرخه هایشان را بطور پیوسته به صدا درآورند.

در قرن 16 و 17 میلادی نوشیدن قهوه در ترکیه ممنوع بود و اگر کسی در حین خوردن قهوه دستگیر می شد، به اعدام محکوم می شد.

تا سال 1984، بلژیکی ها مجبور بودند نام فرزندشان را از یک لیست 1500 نفری در روزهای ناپلئون بطور رندوم انتخاب کنند.


در برمه دسترسی به اینترنت غیر قانونی است. اگر فردی با اتهام داشتن مودم دستگیر شود، به زندان محکوم می شود.

 

حرف های بزرگترین مرد تاریخ

حضرت صادق (ع ) فرمود: هر كه چون نماز مغرب را خواند سه بار بگويد: (((الحمد لله الذى يفعل ما يشاء و لا يفعل ما يشاء غيره ))) خير بسيارى باو داده شود.
 

ویژگیهای قرآن و احکام اسلام و فلسفه حج 

 

کتاب پروردگار میان شماست که بیان کننده حلال و حرام-واجب و مستحب-ناسخ و منسوخ-مباح و ممنوع-خاص و عام-پندها و مثل ها-مطلق و مقید-محکم و متشابه میباشد. 

عبارات مجمل خود را تفسیر و نکات پیچیده خود را روشن میکند.از واجباتی که پیمان شناسایی آن را گرفت و مستحباتی که آگاهی از آنها لازم نیست.قسمتی از احکام دینی در قرآن واجب شمرده شد که ناسخ آن در سنت پیامبر(ص)آمده.وبعضی لز آنها در سنت پیامبر واجب شده که در کتاب خدا ترک آن مجاز بوده است.بعضی از واجبات وقت محدودی داشته که در آینده از بین رفته است.محرمات الهی از هم جدا میباشند.برخی از آنها گناهان بزرگ است که وعده آتش دارد و بعضی کوچک است که وعده بخشش داده است و برخی از اعمال که انجام اندکش مقبول و در انجام بیشتر آن آزادند 

خدا حج خانه محترم خود را بر شما واجب کرد.همان خانه ای که آن را قبله گاه انشان قرار داده که چونان تشنگان به سوی آن روی آورند و همانند کبوتران به آن پناه میبرند.خدای سبحان کعبه را مظهر تواضع بندگان در برابر عظمت خویش و نشانه اعتراف آنان به بزرگی و قدرت خود قرار داد و در میان انسانها شنوندگانی را برگزید تا دعوت او را برای حج اجابت کنند و سخن او را تصدیق نمایند و پای در جایگاه پیامبران الهی نهند.همانند فرشتگانی که بر گرد عرش الهی طواف میکنند و سودهای فراوانی در این عبادتگاه و محل تجارت زائران بدست می آورند و به سوی وعده کاه آمرزش الهی بشتابند.خدای سبحان کعبه را برای اسلام نشانه گویا و برای پناهندگان خانه آمن و امان قرار داد.ادای حق آن را واجب کرد و حج بیت الله الحرام را واجب شمرد.بر همه انسانها مقرر داشت که به زیارت آن برویدو فرمود:((آن کس که نوان رفتن به خانه خدا را دارد حج بر او واجب است و آن کس که انکار کند.خداوند از همه جهانیان بی نیاز است))

تعریفی از عقد مضاربه (1)

 مردى نزد پیغمبر (ص ) آمده عرض کرد: اى رسـول خـدا مـن از وسـوسـه خـاطـر سـخـتـى کـشـیـده ام ، و مـردى عـیـال وار و بـدهـکار و نیازمند هستم ، پیغمبر (ص ) باو فرمود: این کلمات را بسیار بگو: (((تـوکـلت على الحى الذى لا یموت و الحمد لله الذى لم یتخذ صاحبة و لا ولدا و لم یکن له شـریـک فى الملک و لم یکن له ولى من الذل و کبره تکبیرا))) پس زمانى نگذشت که آن مـرد نـزد آن حـضـرت آمـد عـرض کـرد: خـداونـد وسوسه خاطرم را برطرف کرد و بدهى و قرضم را ادا فرمود و روزیم را فراوان ساخت . 

 

عقد مضاربه 

       بند اول:تعریف 

ماده ۵۴۶ قانون مدنی در باب تعریف مضاربه میگوید:مضاربه عقدی است که به موجب آن احد متعاملین سرمایه میدهد و با قید اینکه طرف دیگر با آن تجارت کرده و در سود آن شریک باشد.صاحب سرمایه مالک و طرف سرمایه گیر مضارب نامیده میشود 

کلبه مضارب در لغت به معنی سیر کردن در زمین میباشد.در عمل مالک سرمایه خود را در اختیار مضارب قرار میدهد تا مضارب در نقاط مختلف سیر کند و سودی را به دست آورد و در نهایت برابر سهمی که از قبل مقرر داشته اند تقسیم نمایند.مضاربه عقدی جایز است یعنی هریک از طرفین میتوانند از عقد صرفنظر کنند به شرط آنکه طرف صرفنظر کرده عدم همکاری خود را به طرف دیگر اعلام نماید 

 

     بند دوم:ارکان 

          اول:سرمایه 

سرمایه مالی است که برای امور تجاری در اختیار مضارب قرار داره میشود.اولین رکن مضاربه سرمایه است.بدون سرمایه مضاربه قابل تحقق نیست.برابر ماده ۵۴۷ قانون مدنی: 

۱-سرمایه باید وجه نقد و البته پول رایج کشور باشد نه دلار و لیره و ... و نه وسایل فقط وجه نقد 

۲-سرمایه باشد دقیقا مشخص و معلوم باشد 

 

         دوم:عمل تجاری 

اقدامات مضارب یا سرمایه گیر حتما باید تجاری باشد.مثلا مضارب نمیتواند با سرمایه مالک به زراعت یا معامل اموال غیر منقول بپردازد چون این اعمال تجارتی نیستند.همچنین در عقد مضاربه عامل باید مشخص کند که چه نوع عمل تجاری انجام میدهد.عمل تجاری داخلی یا خارجی و همچنین باید مشخص کند که اصولا کالای مورد تجارت وی چه چیزی هست مثل خرید و فروش اتومبیل یا فرلش و در نهایت عمل تجاری فقط خرید به قصد فروش نیست چه بسا اعمالی مثل دلالی و حمل و نقل هم تجاری محسوب میشوند 

 

        سوم:سود هرکدام به نحو سهام 

در عقد مضاربه باید جزءمشاع هرکدام باید مشخص باشد مثل نصف و ثلث و ... 

در این مورد ماده ۵۴۸ قانون مدنی میگوید:حصه هر یک از مالک و مضارب در منافع باید جزء مشاع از کل از قبیل ثلث و ربع و غیره باشد 

ممکن است در عقد حصه هرکدام از معاملین معین نباشد ولی در عرف معلوم باشد که سهم مضارب چقدر است و فقط در این صورت است که سکوت در عقد منصرف به آن میگردد 

در عقد مضاربه نمیتوان سود را به مالک اختصاص داد و گفته شود که منافع کاملا متعلق به مالک باشد که در چنین صورتی مضاربه باطل خواهد بود و در صورد ابطال عقد عامل مستحق اجرت المثل عمل خود است مگر اینکه عمل خود را تبرعا(مجانی)انجام داده باشد 

سود عقد مضاربه بعد از اتمام یا انحلال عقد تقسیم میشود.در این قسمت حتما لازم نیست که سود باید وجه نقد باشد تا تقسیم شود بلکه اگر کالایی بود نسبت به سهم هرکدام تقسیم میشود و اگر این کالا تا قبل از تقسیم افزایش یا کاهش یافته یا تلف شود از مال هردو میباشد و هردو ضرر یا منفعت میکنند 

 

     بند سوم:تکالیف و وظایف مالک و مضارب 

          اول:تکالیف مالک 

وظیفه مالک در عقد مضاربه گذاشتن سرمایه در اختیار مضارب است که این سرمایه میتواند در اختیار مضارب قرار داده شود یا نزد خود مالک بماند و مضارب هر مقدار که لازم بود از مالک بگیرد یا مضارب حواله پرداخت به مالک بدهد 

 

          دوم:وظایف مضارب 

۱-فعالیت در مدت مضاربه:البته بعد از انقضای مدت با تنفیذ مالک صحیح است 

۲-فعالیت در مطلق بودن مضاربه:مطلق بودن یعنی تجارت خاصی را معمول نکردن که در این صورت باید حد عرفی را رعایت کند 

۳-تعیین نوع فعالیت و روش آن:یعنی مضارب باید برعکس بالا به همان تجارتی که معین شده بپردازد 

۴-نیاز به موافقت مالک برای توسعه فعالیت:یعنی مضارب نمیتواند قسمتی از سرمایه را وارد مضاربه جدید با دیگری کند مگر با رضایت مالک 

 

این مطلب ادامه دارد

با سلام مجدد.همانطور که میبینید بازدید از این وبلاگ بدک نیست مثل خیلی از وبلاگهای شما برای لینکه بازدید وبلاگامون بیشتر اههای زیادی هست که بهترین و موثرترین راه تبادل لینک هست.من که خیلی زیاد عاشق تبادل لینک هستم.اگر شما هم موافق هستید پس یالاه

با یک نظر دادن مثل نمونه من که در زیر میبینید و دادن مشخصات وبلاگتون موافقتتون را اعلام کنید من هم توی هر دو وبلاگم شما را لینک میکنم

منو با عناوین زیر لینک کنید

آدرس وبلاگ ۱ : parsitel2.blogsky.com

عنوان وبلاگ ۱: داستانهای زیبا-عجایب جهان

آدرس وبلاگ ۲ : parstiel.blogfa.com

عنوان وبلاگ ۲ : مطالب جالب حقوقی

اقتدار ایران-منشور حقوق بشر کورش کبیر

به برادرت وعده ای نده که وفای آن در توان تو نباشد 

 امام جعفر صادق (ع) 

 

اقتدار ایران-منشور حقوق بشر کورش کبیر 

 

اينك كه به ياري مزدا ، تاج سلطنت ايران و بابل و كشورهاي جهات اربعه را به سر گذاشته ام ، اعلام مي كنم :
كه تا روزي كه من زنده هستم و مزدا توفيق سلطنت را به من مي دهد

دين و آيين و رسوم ملتهايي كه من پادشاه آنها هستم ، محترم خواهم شمرد و نخواهم گذاشت كه حكام و زير دستان من ، دين و آئين و رسوم ملتهايي كه من پادشاه آنها هستم يا ملتهاي ديگر را مورد تحقير قرار بدهند يا به آنها توهين نمايند .

من از امروز كه تاج سلطنت را به سر نهاده ام ، تا روزي كه زنده هستم و مزدا توفيق سلطنت را به من مي دهد ،
هر گز سلطنت خود را بر هيچ ملت تحميل نخواهم كرد
و هر ملت آزاد است ، كه مرا به سلطنت خود قبول كند يا ننمايد
و هر گاه نخواهد مرا پادشاه خود بداند ، من براي سلطنت آن ملت مبادرت به جنگ نخواهم كرد .

من تا روزي كه پادشاه ايران و بابل و كشورهاي جهات اربعه هستم ، نخواهم گذاشت ،
كسي به ديگري ظلم كند و اگر شخصي مظلوم واقع شد ، من حق وي را از ظالم خواهم گرفت
و به او خواهم داد و ستمگر را مجازات خواهم كرد .

من تا روزي كه پادشاه هستم ، نخواهم گذاشت مال غير منقول يا منقول ديگري را به زور يا به نحو ديگر
بدون پرداخت بهاي آن و جلب رضايت صاحب مال ، تصرف نمايد

من تا روزي كه زنده هستم ، نخواهم گذاشت كه شخصي ، ديگري را به بيگاري بگيرد
و بدون پرداخت مزد ، وي را بكار وادارد .

من امروز اعلام مي كنم ، كه هر كس آزاد است ، كه هر ديني را كه ميل دارد ، بپرسد
و در هر نقطه كه ميل دارد سكونت كند ،
مشروط بر اينكه در آنجا حق كسي را غضب ننمايد ،

و هر شغلي را كه ميل دارد ، پيش بگيرد و مال خود را به هر نحو كه مايل است ، به مصرف برساند ،
مشروط به اينكه لطمه به حقوق ديگران نزند .

من اعلام مي كنم ، كه هر كس مسئول اعمال خود مي باشد و هيچ كس را نبايد به مناسبت تقصيري كه يكي از خويشاوندانش كرده ، مجازات كرد ،
مجازات برادر گناهكار و برعكس به كلي ممنوع است
و اگر يك فرد از خانواده يا طايفه اي مرتكب تقصير ميشود ، فقط مقصر بايد مجازات گردد ، نه ديگران

من تا روزي كه به ياري مزدا ، سلطنت مي كنم ، نخواهم گذاشت كه مردان و زنان را بعنوان غلام و كنيز بفروشند
و حكام و زير دستان من ، مكلف هستند ، كه در حوزه حكومت و ماموريت خود ، مانع از فروش و خريد مردان و زنان بعنوان غلام و كنيز بشوند
و رسم بردگي بايد به كلي از جهان برافتد .

و از مزدا خواهانم ، كه مرا در راه اجراي تعهداتي كه نسبت به ملتهاي ايران و بابل و ملتهاي ممالك اربعه عهده گرفته ام ، موفق گرداند .  

 

نماز شب دوم ماه رمضان 

 

چهار رکعت است و در هر رکعت بعد از حمد بیست مرتبه سوره قدر خوانده میشود.حضرت علی علیه السلام میفرماید کسی که این نماز را بخواند خدای تعالی تمام گناهان او را می آمرزد و رزقش را وسیع میگرداند و کفایت داده میشود برایش کار سالش 

 

نماز شب سوم ماه رمضان 

 

دو رکعت است ودر هر رکعت  بعد از حمد پنجاه مرتبه سوره توحید.امام علی علیه السلام میفرماید کسی که این نماز را بخواند به او ندا داده میشود که ازاد شده خداست از آتش  

تاسیس باشگاه فوتبال در یزد

باشگاه فرهنگی ورزشی سامان یزد در حال جذب عضو برای تشکیل نهایی باشگاه میباشد تا از طریق اعضا به امور باشگاه و بازیکنان رسیدگی نماید به همین علت از کلیه همشهریان عزیز یزدی دعوت به عضویت میشود.برای خواندن کامل اطلاعیه به وبلاگ موقتی باشگاه به آدرس زیر مراجعه نمایید 

 

FCSAMAN.BLOGSKY.COM

اقرار

 شستن دستها قبل از طعام،فقرو تنگدستی رامیزدایدوبعدازآن ناراحتی هاراازبین میبرد 

 

امام حسن مجتبی علیه السلام

دلایل اثبات حق

الف-شمار این دلایل 

 

بر اساس ماده 1258 قانون مدنی دلایل اثبات دعوا از قبیل زیر است

1) اقرار    2)اسناد کتبی      3)شهادت      4)امارات       5)قسم       6)مشاهده های دادرسی

 

من در این بخش راجع به مورد اول یعنی اقرار توضیح میدهم و بقیه را به ترتیب در مطالب بعدی ذکر میکنم

 

1-اقرار

تعریف اقرار 

 

ماده 1259 قانون مدنی در مورد اقرار میگوید ((...اخبار به حقی است برای غیر به ضرر خود))

بنابراین اقرار نمیتواند حقی را به وجود بیاورد یا از بین ببرد.اقرار وسیله اعلام حق است و نشان می دهد که اقرار کننده دینی بر عهده داشته و اکنون آن را میپذیرد.پس نباید اقرار را در شمار اعمال حقوقی آورد.همچنین باید دانست که اعتبار و نیروی اثبات کننده اقرار محدود به رویدادهاست و درباره قواعد حقوق اثر ندارد.پس اگر خوانده دعوا اقرار کند که قانون مورد استناد خواهان وجود دارد و یا همین معنای مورد نظر او را داراست،این اقرار نه خوانده را پایبند میسازد و نه دادگاه را از جست و جو و اجتهاد بی نیاز میسازد.

اعلام حق را در همه موارد نمیتوان اقرار نامید.باید شخص وجود حقی را به زیان خود و به سود دیگری بپزیرد.پس اگر شخصی وجود حقی را در روابط با دیگران اعلام کند کار او را شهادت یا گواهی مینامند

 

الف-شرایط درستی اقرار 

 

1-سلامت و اعلام اراده 

 

اقرا کار ارادی است و در صورتی اثر دارد که به قصد اخبار از وجود حق انجام گیرد.پس اگر شخصی به قصد شوخی و استهزاء دینی را برای خود تصدیق کند،اقرار انجام نشده است.اکراه نیز اثر اقرار را از بین میبرد زیرا نفوذ هر کار ارادی منوط به داشتن اختیار است.

اصل 38 قانون اساسی برای زدودن آثار اقراری که به اکراه یا شکنجه گرفته میشود اعلام میکند ((هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار یا کسب اطلاع ممنوع است.اجبار شخص به شهادت،اقرار و سوگند مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگند فاقد ارزش و اعتبار است.متخلف از این اصل طبق قانون مجازات خواهد شد))

قانون مدنی در مبحث اقرار نیز یکبار دیگر تجزیه اراده را به دو عنصر قصد و رضا تجزیه میکند و در ماده 1262 میگوید ((اقرار کننده باید...قاصد و مختار باشد))

برای وقوع اقرار اراده باید اعلام شود.این اعلام تشریفات خاص ندارد و ممکن است به وسیله نوشتن یا گفتن در دادگاه یا خارج از آن انجام پذیرد.ولی تنها به اعلان اراده مقر واقع میشود و نیازی به موافقت مقر له ندارد

ماده 1272 قانون مدنی میگوید ((در صحت اقرار تصدیق مقرله شرط نیست لیکن اگر مفاد اقرار را تکذیب کند اقرار مزبور در حق او اثری نخواهد داشت))

 

2-اهلیت و اختیار

اقرار کننده باید اهلیت داشته باشد.دیوانه و صغیر غیر ممیز در هیچ مورد و ورشکسته و سفیه و صغیر ممیز(بچه دارای شعور)فقط در موارذی که صلاحیت دارند میتوانند اقرار کنند.اقرار سفیه(بالغ بدون شعور)در امور مالی صحیح نیست.

 

3-بطلان اقرار معلق

خبر دادن از هیچ امری نمیتواند معلق باشد.اراده خلاق میتواند زمینه ای باشد که در صورت وقوع حادثه ای تبدیل به حق شود ولی معقول به نظر نمیرسد که واقعه ای را به صورت معلق اعلام دارد

 

4-تعیین و امکان وقوع موضوع

مقرله(کسی که به نفع آن اقرار میشود )باید قابل تعیین باشد و حقی که به موجب اقرار تعیین شده بر طبق عقل و عادت و قوانین بتواند به سود او ایجاد شود

چنان که ماده 1271 قانون مدنی مقرر میدارد ((مقر له اگر به کلی مجهول باشد اثری ندارد و اگر فی الجمله معلوم باشد مثل اقرار برای یکی از دو نفر معین صحیح است))

 

 

5-اقرا به نسب

قانون مدنی برای صحت اقرار به نسب شرایط ویژه ای را مقرر داشته که این شرایط عبارتند از

1-امکان تحقق بر حسب عادت و قانون:یعنی اگر کسی اقرار به فرزندی کند که از او مسن تراست  صحیح نیست

2-تصدیق کسی که نسبت به او اقرار شده است

4-نبودن جنگ و منازعه بین خویشاوندان

 

2-آثار اقرار

1-قاطعیت اقرار 

 

((اگر کسی اقرار به امری نماید که دلیل حقانیت طرف است خواستن دلیل دیگر برای ثبوت آن حق لازم نیست)).باید دانست که قطع دعوا به وسیله اقرار تنها به عنوان اصل پذیرفته میشود زیرا اگر دروغ بودن گفته مقر در دادگاه ثابت شود اثری بر آن بار نیست

 

((انکار بعد از اقرار مسموع نیست لیکن اگر مقر ادعا کند که اقرار فاسد یا مبنی بر اشتباه یا غلط بوده شنیده میشود و همچنین است در صورتی که برای اقرار خود عذری ذکر کند که قابل قبول باشد مثل اینکه بگوید اقرار به گرفتن وجه در مقابل سند یا حواله بوده که وصول نشده  لیکن دعاوی مذکور مادامی که اثبات نشده مضر به اقرار نیست))

 

2-اصل تجزیه ناپذیربودن اقرار 

 

اگر خوانده تمام ادعا یا بخش معینی از آن را تصدیق کند اقرار او ساده است و هیچ گفت و گویی در باب تجزیه آن نیست.ولی مشکل در این است که پذیرفتن بی چون و چرا حق کمتر اتفاق می افتد.خوانده یا متهم میداند که اقرار به ضرر او است پس اگر ناچارآ بپذیرد سعی میکند به آن رنگ خاصی بدهد و قیود خاصی را به آن اضافه کند که اثر دلخواه را برای خواهان نداشته باشد

ماده 1282 قانون مدنی مقرر میدارد((اگر موضوع اقرار در محکمه مقید به قید یا وصفی باشد مقر له نمیتواند آن را تجزیه کند واز قسمتی که به نفع اوست به ضرر مقر استفاده نماید و از جزء دیگر آن صرف نظر کند))

 

3-امکان استثنایی تجزیه اقرار 

 

اصل تجزیه ناپذیر بودن اقرار در دو مورد اجرا نمیشود

1-در موردی که مدعی بخشی از اقرار که به سود اوست و نادرست بودن بخش دیگر را اثبات کند.

2-گاهی خوانده واقعه مورد استناد خواهان را میپذیرد ولی مدعی حادثه دیگری میشود که با واقعه نخست ارتباط نزدیک دارد و اثر آن را از بین میبرد.مثل اینکه وجود قرض را قبول میکند اما میگوید که آن را پرداخته یا به دیگری سپرده است

 

خواص سوره نسا 

 

امام صادق (ع) میفرماید اگر کسی در خواب ببیند که سوره نسا میخواند نشانه این است که حاجتش برآورده میشود و پرهیزگار میگردد و از خویشاوندان ارثی به او میرسد

انواع تجارت

کسی که بیشترین هم و غمش دنیا باشد بدبختی و اندوهش به درازا کشد

امام علی علیه اسلام

 

آیا میدانید...؟ 

در اصل نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است که

((در جمهوری اسلامی ایران آزادی و استقلال و وحدت و تمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیرند  و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است.هیچ فرد یا گروهی یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی به استقلال سیاسی ,فرهنگی,اقتصادی و نظامی وتمامیت لرضی ایران کمترین خدشه ای وارد سازد و-((( هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی های مشروع را هرچند با وضع قوانین و مقررات سلب کند!!)))-))

 

انواع تجارت  

در اول بحث باید بگم که تمام مطالبی که در این وبلاگ وارد میشود همگی مطالب ابتدایی و آماتوری حقوق ولی در عین حال پایه و ریشه اصلی مباحث حقوقی است و چون این مطالب برای من که هنوز در ابتدای تدریس حقوق هستم و به نوعی مثل خیلی از افراد آماتورهستم جالب می آید فکر کردم که برای دیگران هم جالب باشه پس آنها را در وبلاگ خود وارد کردم. در آخر ممنون که بر منت نهاده و به این وبلاگ قدم نهادید

با تشکر-سامان-

 

موضوع تجارت به حرام,مکروه و مباح تقسیم میشود.منظور از موضوع تجارت مالی است که معامله با آن انجام میشود.

تجارت حرام عبارت است از1- شراب انگور و2- شراب خرما و3- شراب جو-هرچند که مست کننده نباشد-

 

4-تجارت مایع نجسی که قابل طهارت نباشد حرام است زیرا نجاست از ذات آن جدا نمیشود مگر روغن نجس که برای روشن کردن زیر آسمان به کار گرفته میشود زیرا روشن کردن روغن نجس زیر سقف جایز نیست زیرا نجاست آن با دود بالا میرود و موجب نجاست سقف میشود.

 

 5-مردار و خون و فضله و بول حیوانات حرام گوشت حرام است هرچند نفعی هم داشته باشد 

  

6-تجارت خوک و سگی که در خشکی زندگی میکنند حرام است مگر سگ شکاری و سگ گله و سگ زراعت و سگ خانه

 

7-آلات لهو و لعب , بت ,صلیب که برای پرستش به کار میرود و آلات قمارمانند نرد و شطرنج و بقیری (اربعة عشر) حرام است.بقیری انباشته ای از خاک میباشد که دور آن خط کشی شده است و بچه ها با آن بازی میکنند

 

8-فروش اسلحه به دشمنان دین حرام است

 

9- اجاره منزل و وسیله نقلیه برای کار حرام حرام است

10-فروش انگور و خرما برای ساختن مایع مست کننده و فروش چوب برای ساختن بت یا سایر وسایل حرام,حرام است.اما فروختن اینها به کسی که حرفه اش چنین کارهایی است ولی به قصد این کارها صورت نمیگیرد مکروه است

 

11-ساختن تصویرهای مجسمه و غنا حرام است[غنا صوتی است که طرب انگیز و همراه با ترجیع باشد.برخی از فقها آواز خواندن برای راندن شتران و آواز زنان در عروسی زنانه را حرام نمیدانند مشروط به اینکه سخن باطلی گفته نشود]

 

12-کمک کردن به ظالمین در ظلمی که میکنند حرام است

 

13-مدح میت به سخنانی که صحت ندارد حرام است

 

14-ذکر معایب مومنین و غیبت حرام است

 

15-نگهداری و جلوگیری از کتابهای گمراه کنندهو حفظ کردن و نسخه برداری و مطاله و تریس اینها حرام است (مگر اینکه نسخه برداری و مطالعه این کتاب ها برای پاسخ به آنها یا اقامه دلیل به ردشان یا برای تقیه باشد

 

16-آموختن و یاد دادن سحر و جادو مثل ایجاد کینه میان زن و شوهر حرام است

 

17-قیافه شناسی حرام است (یعنی علامت های نصب)

 

18-شعبده بازی یعنی کارهای شگفت انگیز و یاد دادن آنها حرام است

 

19-قمار بازی و برد و باخت و غش خفی حرام است (مانند مخلوط کردن آب و شیر)

 

20-تدلیس زن بوسیله زن آرایشگر(مانند سرخ کردن صورت) و زینت زن و مرد با آنچه برایشان حرام است(مانند زینت مرد با طلا)

 

21-حق الزحمه گرفتن برای غسل دادن و کفن کردن و تدفین و نماز بر سر مرده و اعمالی که جزء واجبات کفایی مردگان باشد حرام است

 

22-اجرت گرفتن برای کارهایی که فایده عقلایی نداشته باشد مانند کارهای بیهوده و اجرت گرفتن برای زتا و رشوه قاضی و اجرت گرفتن برای اذان و اقامه و قضاوت حرام است (زیرا این کارها واجب اند) اما حقوق گرفتن از بیت المال جایز است

 

23-حق الزحمه گرفتن برای تکالیف واجب حرام است

 

واما تجارت مکروه کارهایی است مانند:

1-صرافی (چون منتهی به ربا میشود)

 

2-کفن فروشی (چون آرزوی مرگ میشود)

 

3-احتکار غذا (چون موجب گرانی میگردد)

 

4-قصابی (چون موجب سنگدلی میشود)

 

5-نساجی (بافندگی)

 

6-خون گیری (که با اجرت باشد)

 

7-جفت گیری حیوانات

 

8-معامله با کودکان

 

9- اشخاصی که از حرام دوری نمیکنند(چون ممکن است مال را از راه حرام به دست آورده باشد)

 

تجارت با توجه به احکام تکلیفی پنج گانه(اینجا موضوع تجارت مطرح نیست بلکه خود تجارت ملاک بحث است)

 

1-تجارت واجب تجارتی است که معیشت خانواده یا نظام زندگی بشر به آن وابسته است

2-تجارت مستحب تجارتی است که باعث رفاه حال خانواده و مومنین شود

3-تجارت مباح تجارتی که موجب زیادی درآمد گردد

4و5-تجارت مکروه و حرام تجارتی که با وسایل مکروه و حرام باشند

 

نماز شب یکشنبه 

روایت شده است هرکس در شب یکشنبه شش رکعت نماز گذارد و در هر رکعتی بعد از حمد هفت مرتبه سوره توحید بخواند خداوند به او صواب شاکرین و صالحین عطا میکند

 

نماز روز یکشنبه 

دو رکعت که در رکعت اول بعد از حمد سه مرتبه سوره کوثر و در رکعت دوم بعد از حمد سه مرتبه سوره توحید را میخوانی و وقت آن اول صبح و هنگام بالا آمدن آفتاب است.کسی که این نماز را بخواند از آتش آزاد شده و از نفاق پاک میشود و ایمن میشود از عذاب

 

نماز دیگر روز یکشنبه 

دو رکعت است و در هر رکعت بهد از حمو آیة الکرسی و سوره های توحید و فلق و ناس هرکدام یک مرتبه و بعد از نماز ده مرتبه استغفار کند.روایت شده است که نوشته میشود برای او ده هج و ده عمره

 

حالا که به قول غربی ها سال 2012 نزدیکه واز همه مهمتر به قول ما مسلمانان نشانه های فرج آشکار شده بهتر نیست که با دعا و توصل از یاران عزیز فاطمه باشم

التماس دعا

 

راستی نظر یادتون نره

تبادل لینک

در ابتدا بگم که اگر وقت دارید از این وبلاگ جدید من دیدن فرمایید 

آدرسش : law-drnm.blogsky.com 

 

از همه مهمتر کسانی که خواهان تبادل لینک هستند (که من قلبآ خواهان این کارم) در قسمت نظر خواهی وبلاگ عنوان وبلاگ به همراه آدرسشو به من ارسال کنند تا من لینکشون کنم البته اول این وبلاگ را لینک کنند و بعد من وبلاگشون را لینک میکنم 

 

 

ممنون

هیچ چیز مانند نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالد و او را خوار نمیکند

امام زمان (عج)

 

رهن

 

قوانین مدنی مربوط به رهن

 

در این بخش قرار دارم قسمتی از قوانین مدنی در رابطه با رهن و جزییات آن بپردازم

 

1-ماده 771 : رهن عقدی است که به موجب آن مدیون مالی را برای وثیقه به داین میدهد.رهن دهنده را راهن و طرف دیگر را مرتهن گویند

2-ماده 777 :در ضمن عقد رهن یا به موجب عقد علی حده ممکن است راهن مرتهن را وکیل کند که اگر در موعد مقرر راهن قرض خود را ادا ننموده مرتهن از عین مرهونه یا قیمت آن طلب خود را استیفا کند و نیز ممکن است قرار دهد وکالت مزبور بعد از فوت مرتهن با ورثه او باشد و بالاخره ممکن است که وکالت به شخص ثالث داده شود

3-ماده 772 : مال مرهون باید به قبض مرتهن یا به تصرف کسی که بین طرفین معین میگردد داده شود ولی استمرار قبض شرط صحت معامله نیست

4-ماده 774 :مال مرهون باید عین معین باشد و رهن دین و منفعت باطل است

5-ماده 773 :هر مالی که قابل نقل و انتقال قانونی نیست نمی تواند مورد رهن واقع شود

6-ماده 775 :برای هر مالی که در ذمه باشد ممکن است رهن داده شود ولو عقدی که موجب اشتغال ذمه است قابل فسخ باشد

7-ماده 780 :برای استیفا طلب خود از قیمت رهن مرتهن بر هر طلبکار دیگر رحهان خواهد داشت

8-ماده 782 :اگر راهن مفلس شده باشد مرتهن با غرما شریک میشود

9-ماده 786 : ثمره رهن و زیادتی که ممکن است در آن حاصل شود در صورتی که متصل باشد جزء رهن خواهد بود و در صورتی که منفصل باشد متعلق به راهن است مگر اینکه ضمن عقد بین طرفین ترتیب دیگری مقرر شده باشد

10- ماده 789 : رهن در ید مرتهن امانت محسوب میشود و بنابراین مرتهن مسئول تلف یا نقص شدن آن نخواهد بود مگر در صورت تقصیر

 

 

آثار صلوات از دیدگاه امام صادق

 

1-با صلوات فرستادن با اخلاص بر محمد و آل محمد برآورده شدن صد حاجت و سی حجت در دنیا و سی حاجت در آخرت

2-هر کس یک مرتبه بر خداوند و ملائکه صلوات فرستد خداوند و ملائکه ده مرتبه بر او صلوات میفرستند و هر کس صد مرتبه بر خداوند و ملائکه صلوات فرستد خداوند و ملائکه هزار مرتبه بر او صلوات میفرستند

 

3-آواز های خود را به صلوات بر من بلند کنید زیرا که آن نفاق را برطرف سازد-امام صادق (ع)-

 

4-باز شدن درهای الهی

5-خشنود شدن خدا

6-هرکس میخواهد آسمانها را تا قیامت روشن گرداند در شب جمعه بر محمد و آل او صلوات فرستد

7-چون بنده ای صلوات فرستد مستجاب میشود و هر دعایی که بعد از آن نماید هم مستجاب میشود

 

خوشحال میشم نظرتان را درباره این قسمت بدانم

مواد قانون مدنی در مورد وصیت(قوانین وصیت)

زکات علم این است که بر بندگان خدا بیاموزی

امام باقر علیه السلام

 

 

خواص سوره حمد

علاوه بر آنکه ختم سوره حمد ثوات ختم دو سوم قرآن را دارد دارای بغضی فوائد دارویی و جسمس و روحی است که مهمترین آنها عبارتند از:

1-هرگاه بر پیامبر کسالتی وارد میشد یا دچار چشم و نظر میگشت و یا سر دردی میگرفت این سوره و دو سوره معوذتین را به حالت قنوت میخواند و بعد از اتمام با دستش روی مبارک را مسح میکرد و از درد راحت میشد

2-خواندن حمد بین نافله و نماز صبح به نیت شفا موجب صحت بیماری میگردد

3-خلاصی از تب(طبق روایتی از امام صادق در صورت تب بندهای پیراهن خود را بگشا و سر در گریبان خود کن و اذان و اقامه بگو و هفت مرتبه سوره حمد را بخوان که از تب رهایی میابی انشاالله)

4-باز شدن خیر در دنیا و آخرت

 

 

مواد قانون مدنی در مورد وصیت(قوانین وصیت)

 

قوانین وصیت

 

1-ماده 825:وصیت بر دو قسم است:تملیکی و عهدی

وصیت تکمیلی(ماده 826):عبارت است از این که کسی عین یا منفعتی را از مال خود برای زمان بعد از فوتش به دیگری مجانآ تملیک کند

وصیت عهدی عبارت است از اینکه شخصی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگری مامور می نماید

وصیت کننده موصی،کسی که ارث به او رسیده موصی له،مورد وصیت موصی به،و کسی که به موجب وصیت عهدی،ولی بر مورد ثالث یا صغیر قرار داده میشود وصی نام دارد

2-ماده 830:نسبت به وارث رد یا قبول کردن وصیت بعد از فوت وصیت کننده معتبر است.بنابراین اگر وارث قبل از موت وصیت کننده آن را رد کرده باشد بعد از فوت میتواند آن را قبول کند و اگر بعد از فوت وصیت کننده آن را قبول و ارث را دریافت کرد دیگر نمیتواند آن را رد کند.و اگر قبل از فوت قبول کرده باشد قبول مجدد لازم نیست

3-ماده828:هرگاه وارث غیر محصور بوده و برای فرد خاصی نباشد مثل اینکه وصیت برای فقرا و امور عام المنفعه باشد قبول شرط نیست

4-ماده 835:وصیت باید نسبت به مورد وصیت جایز التصرف باشد یعنی بتواند از مورد وصیت استفاده کند

5-ماده 836:هرگاه کسی به قصد خودکشی خود را مجروح یا مسموم کند یا اعمال دیگر از این قبیل که موجب هلاکت است مرتکب گردد و پس از آن وصیت نماید آن وصیت در صورت هلاکت باطل است و هرگاه اتفاقآ منجر به مرگ نشد وصیت صحیح خواهد بود

6-ماده 850:وارث باید موجود باشد و بتواند مالک چیزی بشود که برای او وصیت شده است

7-ماده 851:وصیت برای حمل(بچه درون شکم) صحیح لیکن تملک او منوط بر آن است که زنده متولد شود

8-ماده 853:اگر وراث متعدد و معین باشند ارث بین آنها بالسویه تقسیم میشود مگر آنکه وصیت کننده طور دیگری مقرر کرده باشد

9-ماده 842:ممکن است مالی را که هنوز موجود نشده است وصیت نمود

10-ماده 843:وصیت کردن بر بیشتر از یک سوم یل ثلث مال صحیح نیست مگر با اجازه وارث و اگر بعضی از ورثه این وصیت را اجازه دهند فقط از سهم آنانی که اجازه داده اند کم میشود

11-ماده 845:مقدار یک سوم یا ثلث مال به اعتبار دارایی وصیت کننده در حین وفات معین میشود نه در حین وصیت

12-ماده 847:اگر میراث کلی باشد تعیین فرد با ورثه است مگر اینکه در وصیت طور دیگر مقرر کرده باشد

13-ماده 869:حقوق و دیونی که به دارایی فوت شده(ترکه) تعلق میگیرد باید قبل از تقسیم آن ادا شود که از قرار زیر است:

1-قیمت کفن میت و حقوقی که متعلق به اعیان ترکه مثل عینی که متعلق رهن است

2-دیون و واجبات مالی متوفی

3-وصیت های میت تا ثلث دارای و زیاده بر آن که با اجازه ورثه ممکن است

14-ماده 849:اگر وصیت کننده زیاد بر یک سوم یا ثلث به ترتیب معینی وصیت به اموری کرده باشد و وراث زیاده بر ثلث را اجازه نکند تا میزان ثلث یا یک سوم به همان ترتیبی که وصیت کرده از دارایی خارج میشود و زاید بر ثلث باطل خواهد شو و اگر وصیت به تمام یک دفعه باشد زیاده از همه کسر میشود

15-ماده 838:وصیت کننده میتواند از وصیت خود رجوع کند

16-ماده 829:قبول وصیت از طرف وراث قبل از فوت وصیت کننده موثر نیست و وصیت کننده میتواند از وصیت خود رجوع کند حتی در صورتی که وارث ارث را گرفته باشد

17-ماده 839:اگر وصیت کننده بار دوم وصیتی بر خلاف وصیت اول نماید ، وصیت دوم صحیح است

18-ماده1188:هریک از پدر و جد پدری بعد از وفات دیگری میتواند برای اولاد خود وصی(سرپرست)معین کند تا بعد از فوت خود در نگاهداری و تربیت آنها مواظبت کرده و اموال آنها را اداره نماید

19-ماده 1190:ممکن است پدر یا جد پدری به کسی که به عنوان وصی(سرپرست)معین کرده اختیار تعیین وصی بعد از فوت خود را برای او بدهد

20-ماده 860:غیر از پدر و جد پدری کسی دیگر حق ندارد بر صغیر وصی تعیین کند

21-ماده 1192:ولی مسلمان نمیتواند برای امور افراد تحت سرپرست خود وصی غیر مسلمان تعیین کند

22-ماده 856:طفل صغیر یا همان کودک را به اتفاق یک کبیر وصی قرار داد در این صئرت اجرای وصایا با کبیر خواهد بود تا کودک به بلوغ و رشد برسد

23-ماده 854:وصیت کننده میتواند یک یا چند نفر وصی(سرپرست) تعیین کند.در صورت تعدد سرپرستان ،آنها باید مجتمعآ و باهم به وصیت عمل کنند مگر در صورت تصریح به استقلال هر یک

24-ماده 857:وصیت کننده میتواند یک نفر را برای نظارت بر اعمال وصی(سرپرست) معین نماید.حدود اختیارات ناظر به طریقی خواهد بود که موصی قرار داشته است یا از قراین معلوم شود

25-ماده 859:وصی(سرپرست)باید بر طبق وصایای وصیت کننده رفتار کند والا ضامن بوده و عزل میگردد

26-ماده 834:در وصیت عهدی قبول شرط نیست لیکن وصی(سرپرست)میتواند مادام که وصیت کننده زنده است وصایت(سرپرستی)را رد کند و اگر قبل از فوت وصیت کننده رد نکرد بعد از فوت حق رد ندارد گرچه جاهل به وصایت بوده باشد

 

ممنون میشم اگر مثل همیشه نظرات خود را در این رابطه بدید

روزگار بدن ها را فرسوده و آرزو ها را تجدید و مرگ را نزدیک ساخته و امیدواری ها را دور میسازد

امام علی (ع)

در برج ولا مهر جهان تاب علی است

در شهر علوم نبوی باب علی است

از اول خلقت بشر تا امروز

مظلوم ترین شهید محراب علی است

 

نظام حقوقی اسلام

مبانی

حقوق اسلام حقوق مذهبی است یعنی قواعد آن از وحی سرچشمه گرفته شده است.مذهب اسلام و مسیح از نظر احترام به رعایت قواعد اخلاقی و دعوت به یکتا پرستی و بقای روح دارای مبنای مشترک هستند.حقوق اسلام از نظر روش استنباط حکم و وسایل فنی آن با حقوق غرب شباهت فراوان دارد منتها چون قواعد این حقوق چهره فطری و الهی دارد بیشتر کوشش حقوقدانان اسلامی مصروف به شناختن منظور شارع و استنباط نظر واقعی اوست.و بحث و انتقاد درباره ارزش قواعد و فواید و زیانهای اجتماعی آن جای کمتری دارد.به همین جهت در حقوق اسلام به کار بردن اصول عقلی و استفاده از تاریخ اهمیت زیادی دارد.

بخش مهمی از حقوق اسلام امضایی است یعنی عادات و رسوم متداول مردم و احکام ادیان سابق را امضا و تایید کرده است.همچنین فقها در استنباط فروع احکام خواه و ناخواه از پاره ای از حقوق ایران و روم و یهود استفاده کرده اند.ولی احکام تاسیسی و نو در حقوق اسلام چندان فراوان است که اصالت آن را انکار ناپذیر میسازد.

منابع

منابع فقه اسلام عبارتند از:

1-قرآن:مهمترین منبع حقوق اسلام قرآن است.قرآن مجموع قواعد اخلاقی و تاریخ پیامبران بنی اسرایییل و احکام حقوقی است که از طریق وحی بر پیغمبر اسلام نازل شده است.هرچند که فقها از بیشتر آیه های قرآن در تمهید قواعر حقوقی استفاده کرده اند,آیاتی که به طور مستقیم ناظر به بیان احکام فقهی است جزء کوچکی از آن را تشکیل میدهد این آیه ها که شمار آنها شاید از 500 آیه تجاوز نکند در کتابهای جداگانه ای به نام آیات الاحکام جمع آوری شده است

2-سنت:گفتاروکردار و تقریرمعصوم را در امور شرعی سنت گویند.یعنی هرچه را که معصوم درباره احکام شرعی بگوید یا عمل کند یا نهی کند از احکام دین است.حکایت سنت را در حقوق اسلام خبر یا حدیث گویند.البته مذاهب عامه(سنی ها)فقط گفتار و کردار و تقریر پیامبر را حکم میدانند

3-اجماع:مذهب امامیه اجماع اتفاق جماعتی میدانند که کاشف از رای معصوم باشد ولی سنی ها بر این عقیده اند که هرگاه تمام مجتهدان در زمان معین بر امری اتفاق کنند اجماع صورت میشود البته در احکام دین

4-عقل و قیاس:فقهای عامه قیاس را منبع چهارم حقوق میدانند بدین ترتیب که هرگاه حکم ثابت در موضوعی ,به دلیل اشتراک در علت ,درموضوع دیگر اجرا شود گویند مضوع دوم با قضیه نخست قیاس شده است.موضوع نخست را که حکم آن از طرف شرع معین شده اصل و موضوع دوم را فرع و علت مشترک آن دو را جامع گویند.در فقه امامیه و شیعه قیاس در صورتی جایز است که علت حکم در شرع معین باشد زیرا عقل بشر قادر به درک علت حقیقی احکام نیست بر خلاف سنی ها.

در مذهب امامیه عقل یا دلایل عقلی منبع چهارم حقوق میباشد و مقصود از آن احکام عقلی است که از راه دانستن آنها حکم شرع معلوم میشود.

احکام عقلی به دو دسته زیر تقسیم میشوند:

1-آنچه عقل به طور مستقیم و بدون دخالت شرع بدان حکم میکند_که مستقلات عقلی نامیده میشود_

2-احکامی را که از اوامر و نواحی شرع استنباط میکند

 

نماز روز جمعه

از امیرالمومنین روایت است که نماز روز جمعه چهار رکعت است که در هر رکعت آن بعد از حمد پانزده مرتبه آیت الکرسی میخوانی و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفر الله و پنجاه مرتبه لاحول ولا قوة الا با الله میگویی.

نماز شب های21 تا 24 ماه رمضان

هشت رکعت میباشد که بعد از حمد سوره دلخواه میخوانی که حضرت امیر المومنین فرموده اند هرکس این نماز را بخواند گشوده شود از برای او درهای آسمان

با عرض سلام و قبولی طاعات و عبادام من حقیر را از دعای خیرتون محروم نگردانید.

در ضمن نظر یادتون نره

کسی که بیشترین هم و غمش دنیا باشد بدبختی و اندوهش به درازا کشد

امام علی علیه اسلام

 

آیا میدانید...؟

در اصل نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است که

((در جمهوری اسلامی ایران آزادی و استقلال و وحدت و تمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیرند  و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است.هیچ فرد یا گروهی یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی به استقلال سیاسی ,فرهنگی,اقتصادی و نظامی وتمامیت لرضی ایران کمترین خدشه ای وارد سازد و-((( هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی های مشروع را هرچند با وضع قوانین و مقررات سلب کند!!)))-))

 

انواع تجارت

در اول بحث باید بگم که تمام مطالبی که در این وبلاگ وارد میشود همگی مطالب ابتدایی و آماتوری حقوق ولی در عین حال پایه و ریشه اصلی مباحث حقوقی است و چون این مطالب برای من که هنوز در ابتدای تدریس حقوق هستم و به نوعی مثل خیلی از افراد آماتورهستم جالب می آید فکر کردم که برای دیگران هم جالب باشه پس آنها را در وبلاگ خود وارد کردم. در آخر ممنون که بر منت نهاده و به این وبلاگ قدم نهادید

با تشکر-سامان-

 

موضوع تجارت به حرام,مکروه و مباح تقسیم میشود.منظور از موضوع تجارت مالی است که معامله با آن انجام میشود.

تجارت حرام عبارت است از1- شراب انگور و2- شراب خرما و3- شراب جو-هرچند که مست کننده نباشد-

 

4-تجارت مایع نجسی که قابل طهارت نباشد حرام است زیرا نجاست از ذات آن جدا نمیشود مگر روغن نجس که برای روشن کردن زیر آسمان به کار گرفته میشود زیرا روشن کردن روغن نجس زیر سقف جایز نیست زیرا نجاست آن با دود بالا میرود و موجب نجاست سقف میشود.

 

 5-مردار و خون و فضله و بول حیوانات حرام گوشت حرام است هرچند نفعی هم داشته باشد 

  

6-تجارت خوک و سگی که در خشکی زندگی میکنند حرام است مگر سگ شکاری و سگ گله و سگ زراعت و سگ خانه

 

7-آلات لهو و لعب , بت ,صلیب که برای پرستش به کار میرود و آلات قمارمانند نرد و شطرنج و بقیری (اربعة عشر) حرام است.بقیری انباشته ای از خاک میباشد که دور آن خط کشی شده است و بچه ها با آن بازی میکنند

 

8-فروش اسلحه به دشمنان دین حرام است

 

9- اجاره منزل و وسیله نقلیه برای کار حرام حرام است

10-فروش انگور و خرما برای ساختن مایع مست کننده و فروش چوب برای ساختن بت یا سایر وسایل حرام,حرام است.اما فروختن اینها به کسی که حرفه اش چنین کارهایی است ولی به قصد این کارها صورت نمیگیرد مکروه است

 

11-ساختن تصویرهای مجسمه و غنا حرام است[غنا صوتی است که طرب انگیز و همراه با ترجیع باشد.برخی از فقها آواز خواندن برای راندن شتران و آواز زنان در عروسی زنانه را حرام نمیدانند مشروط به اینکه سخن باطلی گفته نشود]

 

12-کمک کردن به ظالمین در ظلمی که میکنند حرام است

 

13-مدح میت به سخنانی که صحت ندارد حرام است

 

14-ذکر معایب مومنین و غیبت حرام است

 

15-نگهداری و جلوگیری از کتابهای گمراه کنندهو حفظ کردن و نسخه برداری و مطاله و تریس اینها حرام است (مگر اینکه نسخه برداری و مطالعه این کتاب ها برای پاسخ به آنها یا اقامه دلیل به ردشان یا برای تقیه باشد

 

16-آموختن و یاد دادن سحر و جادو مثل ایجاد کینه میان زن و شوهر حرام است

 

17-قیافه شناسی حرام است (یعنی علامت های نصب)

 

18-شعبده بازی یعنی کارهای شگفت انگیز و یاد دادن آنها حرام است

 

19-قمار بازی و برد و باخت و غش خفی حرام است (مانند مخلوط کردن آب و شیر)

 

20-تدلیس زن بوسیله زن آرایشگر(مانند سرخ کردن صورت) و زینت زن و مرد با آنچه برایشان حرام است(مانند زینت مرد با طلا)

 

21-حق الزحمه گرفتن برای غسل دادن و کفن کردن و تدفین و نماز بر سر مرده و اعمالی که جزء واجبات کفایی مردگان باشد حرام است

 

22-اجرت گرفتن برای کارهایی که فایده عقلایی نداشته باشد مانند کارهای بیهوده و اجرت گرفتن برای زتا و رشوه قاضی و اجرت گرفتن برای اذان و اقامه و قضاوت حرام است (زیرا این کارها واجب اند) اما حقوق گرفتن از بیت المال جایز است

 

23-حق الزحمه گرفتن برای تکالیف واجب حرام است

 

واما تجارت مکروه کارهایی است مانند:

1-صرافی (چون منتهی به ربا میشود)

 

2-کفن فروشی (چون آرزوی مرگ میشود)

 

3-احتکار غذا (چون موجب گرانی میگردد)

 

4-قصابی (چون موجب سنگدلی میشود)

 

5-نساجی (بافندگی)

 

6-خون گیری (که با اجرت باشد)

 

7-جفت گیری حیوانات

 

8-معامله با کودکان

 

9- اشخاصی که از حرام دوری نمیکنند(چون ممکن است مال را از راه حرام به دست آورده باشد)

 

تجارت با توجه به احکام تکلیفی پنج گانه(اینجا موضوع تجارت مطرح نیست بلکه خود تجارت ملاک بحث است)

 

1-تجارت واجب تجارتی است که معیشت خانواده یا نظام زندگی بشر به آن وابسته است

2-تجارت مستحب تجارتی است که باعث رفاه حال خانواده و مومنین شود

3-تجارت مباح تجارتی که موجب زیادی درآمد گردد

4و5-تجارت مکروه و حرام تجارتی که با وسایل مکروه و حرام باشند

 

نماز شب یکشنبه

روایت شده است هرکس در شب یکشنبه شش رکعت نماز گذارد و در هر رکعتی بعد از حمد هفت مرتبه سوره توحید بخواند خداوند به او صواب شاکرین و صالحین عطا میکند

 

نماز روز یکشنبه

دو رکعت که در رکعت اول بعد از حمد سه مرتبه سوره کوثر و در رکعت دوم بعد از حمد سه مرتبه سوره توحید را میخوانی و وقت آن اول صبح و هنگام بالا آمدن آفتاب است.کسی که این نماز را بخواند از آتش آزاد شده و از نفاق پاک میشود و ایمن میشود از عذاب

 

نماز دیگر روز یکشنبه

دو رکعت است و در هر رکعت بهد از حمو آیة الکرسی و سوره های توحید و فلق و ناس هرکدام یک مرتبه و بعد از نماز ده مرتبه استغفار کند.روایت شده است که نوشته میشود برای او ده هج و ده عمره

 

حالا که به قول غربی ها سال 2012 نزدیکه واز همه مهمتر به قول ما مسلمانان نشانه های فرج آشکار شده بهتر نیست که با دعا و توصل از یاران عزیز فاطمه باشم

التماس دعا

 

راستی نظر یادتون نره

ذکر من تسبیح من ورد زبان من علی ست

جان من جانان من روح و روان من علی ست

تا علی دارم ندارم کار با غیر علی

شکر لله حاصل عمر گران من علی ست

 

سیزده رجب و میلاد حضرت علی و روز پدر مبارک

 

نماز شب سیزدهم ماه رجب

پیامبر فرمود:کسی که این نماز را بخواند بیامرزد خدا گناهانش را و اگر عاق والدین شده باشد راضی میشود خداوند از او.در قبر منکر و نکیر سراغش نمی آیند.بر صراط مثل برق بگذرد و نامه اعمالش در دست راستش دهند و سنگین میشود میزان اعمالش و عطا کرده میشود به او در بهشت هزاران شهر

 

شب سیزدهم ماه رجبه.ماه استغفار امت محمد.التماس دعا

راسسسسسسسسسسسسسسسستی نظظظظظظظظظظظر یییییادتتتتتتتتتتتتتون نننننننره.

مباحات و طریقه تملک آنها

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند

پیامبر اکرم

مباحات و طریقه تملک آنها

در قانون اموالی را که ملک شخص نمیباشد و افراد مردم میتوانند آنها را مطابق قانون و قوانین مخصوصه (که در قسمت های بعدی خواهد آمد)تملک کرده و یا از آنها استفاده کنند,مباحات نامیده میشود مثل زمین هایی که معطل افتاده و آبادی و کشت و زرع در آن نباشد

اموال مباح دو رکن اصلی دارند:یکی نداشتن مالک و دیگری امکان تملک و انتفاع از آنها

عمل حقوقی ((حیازت))

اموال مباح(قابل تملیک)را به وسیله حیازت میتوان تملیک کرد

طبق ماده یکصد و چهل و شش قانون مدنی حیازت به معنی تصرف و مالک شدن هست , با مهیا کردن وسائل تصرف و استیلا.

تملک مباحات به تناسب انواع آن متفاوت میباشد :برای تملک زمین های رها شده احیا کردن آن و کشت و زرع و اعمالی که در عرف مردم آباد کردن محسوب باشد ,تملک آب رودخانه ها و ماهی ها به تصرف مادی این اشیا است,تملک دفینه(گنج) به کشف آن و تملک حیوانات وحشی به شکار آنها

حیازت مباح عملی حقوقی است و در صورتی موجب تملک میشود که به این قصد انجام شود.بنابراین اگر افراد قبیله ای برای لقامت چند هفته ای زمین مواتی را بدون قصد تملک آباد ساخته و آب مباحی را استفاده نمودند مالک آن محسوب نمیشوند

حیازت دارای دو رکن اساسی است:یکی رکن مادی که مهیا کردن وسائل تصرف و بعد از تصرف وضع ید وایجاد تغییر و تحول و دوم رکن معنوی به قصد تملک میباشد

انواع مباحات

اراضی موات

زمین های بدون مالکی که معطل افتاده و کشت و زرع در آن نباشد نباشد اراضی موات نامیده میشود.توجه : زمین هایی که ملک اشخاص است و در اثر اهمال صاحبان آنها آباد نباشد زمین های مباح و قابل تصرف نیست بلکه به آنها زمین های بایر گویند.هر کس زمینی را به قصد آبادی تملک کند مالک آن است ولی انجام دادن کارهایی که مقدمه احیاست مادامی که به نتیجه نرسیده باشد و سبب آبادی نگردد موجب تملک نمیشود(مانند سنگ چیدن اطراف زمین یا نهر آبی به قصد احیا که در اصطلاح حقوقی تحجیر نامیده میشود) وتنها برای کسی که شروع به آباد کردن زمین کرده است تقدم ایجاد میکند.البته به موجب قانون شش اصلاحات ارضی زمین موات در روستاها بین زارعین تقسیم میشود نه بر حسب تقدم و بر نحوه تملک آنان قانون حکومت میکند

آبهای مباح

آب رودخانه ها دریا ها و باران رد زمره اموال است که بهره برداری از آنها برای عموم امکان دارد.مطابق قاعده کلی برای تملک آب مباح باید آن را حیازت کرد و حیازت آب های روی زمین با کندن مجری و نهر و وصل آن به رودخانه و دریا واقع میشود و حیازت آبهای زیر زمینی به کند چاه و حفر قنات

بر طبق مواد شانزده و یکصد و چهل و نه قانون مدنی هرگاه کسی به قصد حیازت و تملک آب مباح,نهر یا مجرایی احداث کند آب مباحی که وارد نهر مزبور میشود,ملک صاحب مجری است و بدون اذن مالک نمیتوان نهری را جدا کرد یا زمینی را آب داد.و همچنین هرکس در زمین خود یا در اراضی مباحه به قصد تملک چاهی بکند تا به آب برسد یا نهری جاری کند مالک آن آب محسوب میشود

معادن

در قانون معادن.مواد معدنی به سه طبقه زیر میباشد

طبقه اول :مواد معدنی که معمولآ به مصرف ساختمانی و صنایع مربوط به آن میرسند مثل معدن گچ و آهک و مرمر و خاک رس و امثال اینها

طبق دوم:

یک -مواد معدنی فلزی مثل آهن و سرب

دو -آبهای معدنی و نمک طعام و نیتراتها و فسفات ها

سه-خاک سرخ و گوگرد و پنبه نسوز و گرافیک و امثال

چهار-سوخت های جامد مثل زغال سنگ

پنج-سنگ های قیمتی مثل الماس

طبقه سوم:کلیه مواد نفتی-قیر-گازهای طبیعی و مواد رادیواکتیو

معادن طبقه اول در هر ملکی واقع باشد متعلق به صاحب آن ملک میباشد جز اینکه بهره برداری باید با اجازه اداره کل معادن انجام شود-بهره برداری از معادن طبقه دوم یا مستقیمآ توسط دولت انجام میشود یا اینکه پروانه بهره برداری از آنها به اشخاص و موسسات واگذار میگردد-معادن طبق سوم هم متعلق به دولت بوده و زمینی که معدن در آن میباشد باید به دولت فروخته شود(خالصه)

دفینه

دفینه مالی است که مالک آن معلوم نباشد و متعلق به کسی است که در ملک وی بر حسب اتفاق و تصادف پیدا شده باشد.همچنین هر دفینه ای که در زمین موات پیدا شود متعلق به کاشف آن است البته با توضیحات زیر:اگر اشخاصی به فرمان فرد دیگری به انجام کاری جز یافتن دفینه مشغول باشند و دفینه ای کشف کنند آن متعلق به یابنده میباشد ولی برعکس اگر کارگران برای یافتن دفینه مشغول به کار یاشند در صورت کشف متعلق به کارفرما میباشد.جواهری که در دریا یاتفت شده یا آب به ساحل می آورد در حکم دفینه میباشد

اماپ((کلیه آثار صنعتی و ابنیه و اماکن را که تا اختتام دوره زندیه در مملکت ایران احداث شده.اعم از منقول و غیر منقول میتوان جز آثار ملی محسوب داشت و در تحت نظارت و حفاظت دولت باشد.این اموال که عتیقه نامیده میشود در صورت یافت در هر ملکی باشد باید به دولت تقدیم و دولت بعد از نظر کارشناسی نصف آن یا نصف قیمت تجاری آن را به یابنده میپردازد و دولت مختار است که نصف دیگر را گرفته و یا به یلبنده مسترد گرداند و همچنین حفر و کاوش برای آثار ملی و تاریخی انحصارآ متعلق به دولت بوده و فقط دولت مجاز میباشد که به این حق مستقیمآ عمل یا به موسسات علمی یا به اشخاص یا شرکتها واگذار کند و در ضمن عملیا حفاری علمی یا تجاری آنچه در یک محل یا موسم کشف شود اگر مستقیمآ توسط دولت کشف شود تمامآ مال دولت و اگر دیگری کشف کرده باشد دولت ده فقره از آثاری که جنبه حیثیتی داشته را جدا و بقیه را نصفه به یابنده تسلیم میکند و اگر تمام اشیا از آثار ملی و حیثیتی باشد همه را ضبط و تمام هزینه ای که یابنده بابت حفاری متحمل شده است را پرداخت میکند

شکار

حیوانات غیر اهلی اصولآ از جمله مباحات میباشد و اشخاص میتوانند دربا حیلزت آنان را تملک کنند ولی اگر حیوان وحشی دارای مالک خاص باشد در اثر شکار به ملک دیگری در نمی آید .هرچند((شکار کردنه موجب تملک است ))ولی((شکار حیوانات اهلی و حیواناتی که علامت مالکیت دیگری باشد موجب تملک نمیگردد))و موجب ضمان است

دانستنیهای و عمومی جالب ارث میراث

مومنان خدمت گذار یکدیگرند,گفتم چگونه,فرمود به یکدیگر فایده و سود میرسانند

امام صادق علیه السلام

 

آیا میدانید اسم امام زمان م-ح-م-د است که هرکس ایشان را در جمع با نام یاد کند به گفته خود ایشان ملعون است وبه گفته امام صادق هنگامی که ظهور کند بار دیگر مردم را به اسلام دعوت کرده و به احکام از بین رفته و فراموش شده آن آشنا مگرداند و چون از جانب خداوند به امور گمشده و از میان رفته راهنمایی میشود,او را مهدی گویند

 

دانستنیهای و عمومی جالب ارث میراث

 

چند روزی هست که زیاد در مورد ارث و میراث در تلویزیون بحث میشه از همین رو تصمیم گرفتم مطالبی را در مورد ارث و دارایی فرد بیارم.یکی از پیش فرض های این بحث این است که انسان یک دارایی بیشتر ندارد و مال نیز جز به شخص انسان تعلق نمیگیرد.ولی نشانه های فراوانی به چشم می آورد که قانون برای ارث پیش از  آنکه از دیون فرد تصفیه شود و واجبات مالی آن پرداخت شود یک شخصیت جدا و مستقل از دارایی ورثه فرض کرده است.پس کلید معما , جمع آوری احکام و تعیین مبانی آنها به یاری تحلیل میباشد

1-دیون و حقوقی که بر عهده شخص  مرده(متوفی) است و همچنین هزینه کفن و دفن و تجهیز متوفی از ارث داده شود و به دارایی شخصی وراث تحمیل نگردد.انسان پس از مرگ دین  حقوقی ندارد.آنچه هست بر دارایی او باقی میماند و مفاد این دو ماده به خوبی نشان میدهد که ارث دارای دیون و مطالبات خاص و مستقل است (مواد 225 و 226 قانون امور حسبی)

 

2-با اینکه میدانیم ارث با مرگ تحقق میابد, پیش از اداء دیون و واجبات متوفی یا به بیان بهتر میراث باقی مانده از او ,مالکان کنونی آن (وراث)از تصرف در این بخش از دارایی محروم اند.این منع به خوبی میرساند که پیش از تصفیه کامل ارث از دیون و طلب,به دارایی وارثان نمی پیوندد.(مواد868قانون مدنی-229قانون امور حسبی)

 

3-دعاوی راجع به ارث در دادگاه آخرین اقامتگاه متوفی رسیدگی میشود در حالی که مالکان جدید میراث احتمال دارد اقامتگاه دیگری داشته باشند ,گویی خوانده دعوای دارایی متوفی است و هنوز سایه او را بر سر دارد (ماده 32 قانون آیین دادرسی مدنی)

 

4-ابراء ذمه میت را قانون قبول دارد در حالی که حق و تکلف در رابطه زندگان معنی پیدا میکند و مرده دینی ندارد تا ابراء شود پس ابراء دین تحمیل شده بر ارث ساقط است.(ماده 291قانون مدنی)

 

5-مال تاجر ورشکسته پس از مرگ متوقف میشود (ماده 421 قانون تجارت)

 

6-نظر مشهور و قاطع فقیهان امامیه,دیه قتل را در حکم مال میت میداندکه بر ارث افزوده میشود و این نظر نشانه شناسایی شخصیت حقوقی برای دارایی ناخالص بازمانده از متوفی است (سید محمد جواد عاملی)

 

7-ارث مشخص (موصی به) نیز جزیی از همین واحد است که پس از قبول موصی له (وارث)و پرداخت هزینه های کفن و دفن و دیون و واجبات مالی,باید از آن جدا و به دارایی موصی له بپیوندد ز(ماده869قانون مدنی)

 

8-متوفی(موصی)برای اداره تمام ارث وصی تعیین کند.وصی مدیر دارایی و در حکم نماینده شخصیت حقوقی است که به نام و برای او اقدام میکند

مطلبی جالب در مورد تدوین قوانین حقوقی

مطلبی جالب در مورد تدوین قوانین حقوقی

آیا میدانید قوانین حقوقی باید به تصویب مجلس برسد که جلسه مجلس باید علنی بوده و بدون هرگونه پوشیدگی باشد و بعد از تصویب باید به تایید شورای نگهبان برسد که شورای نگهبان تا 10 روز باید نتیجه برسی خود را اعلام کند و در صورت گذشتن از 10 روز خود به خود قانون قابل اجراست و اینکه اگر بین شورای نگهبان و مجلس اختلاف پیش آید مسآله به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده و این مجمع هیچ گونه حقی در وضع قانون ندارد و فقط میتواند در صورت اشکال آن را به مجلس برای تصحیح برگرداند و در صورت تصویب قانون برای امضا به رییس جمهور تقدیم و رییس جمهور مدت 5 روز مهلت دارد که آن را امضا کند و اگر از این کار سرباز زد قانون به هیچ وجه غیر قابل اجرا نمیشود و به طوری امضا رییس جمهور تشریفاتی میباشد و در مرحله بعد رییس جمهور و در صورت سرباز زدن رییس جمهور از امضای قانون مجلس مدت 72ساعت مهلت دارد تا قانون را در روزنامه رسمس و کثیرالانتشار کشور چاپ کند و قوانین بعد از 15 روز انتشار در سراسر کشور لازم الاتباع میشوند؟

نظر یادتون نره

اگر که میخواهید که در این سایت لینک شوید این وبلاگ را با عنوان (عجایب جهان-مطالب شنیدنی)در وبلاگتون لینک کنید و بعد در قسمت نظر دهید سایت خود به همراه عنوان درخواستی تان برای لینک شدن را وارد کنید تا لینکتون کنم

ممنون

گشاده رویی دوستان را با انسان مآنوس میگرداند

 امام علی علیه اسلام

 بیست یک حرف شنیدنی از بزرگان 

 1-بزرگترین جست و جوی بشر یافتن راهی برای انسان شدن است (امانوئل کانت)

2-برای یک رییس خوب بودن به یک قلب خوب و فکر خوب نیاز دارید (لویس فارمر)

3-انتظارات غیر واقعی خود را درباره مردم دوباره بررسی میکنم (راکل لرنر)

4-مغزها هم میمانند قلبها به جایی میروند که مورد تقدیر قرار گیرند (رابرت مک نارا)

5-وقتی مردم با فقرا در ارتباط قرار میگیرند تشخیص میدهند که آنهاچه نیک و زیبایند(مادر ترازا)

6-اندیشه کردن که چه بگویم بهتر از پشیمانی خوردن که چرا گفتم(سعدی)

7-شجاعت مانند عشق از امید تغذیه میکند(ناپلئون)

8-گفتار خود را کمی اصلاح کن تا مبادا به خوشبختی خود آسیب رسانی(شکسپیر)

9-آینده از آن کسی است که امکانات را پیش از آنکه آشکار شوند می بیند (جان اسکالی)

10-مجذوب افرادی میشوم که صمیمیت را در دسترسم قرار میدهند(راکل لرنر)

11-تو در خانه گوهرهای فراوانی داری که یکی از آنها والدین خوب است(جان میلتون)

12-ادب خرجی ندارد ولی همه چیز را خریداری میکند (لاوی متنا جیو)

13-خطاهای دیگران را چون خطاهای خویش تحمل کن(فنلمن)

14-دهان زشتگو را با خاموشی و وقار باید بست(لارشفوگو)

15-خنده فکر را تئانا و بدن را قوی میسازد(رول سیمون)

16-کینه را نه با کینه بلکه با عشق و جوانمردی باید پاسخ داد(اسپینوزا)

17-پر حرفی و پرگویی مجال تفکر و تعقل را میگیرد(دیل کارنگی)

18-عشق میوه تمام فصل هاست و دست همه کس به شاخصارش میرسد(مادر ترازا)

19-برای جلب علاقه باید اظهار علاقه کرد(دیل کارنگی)

20-خونسرد باش تا بر همه کس تسلط داشته باشی(فنلمن)

21-بهترین وسیله برای جلب محبت دیگران نیکی درباره آنهاست(ژان ژاک روسو)

 

آیا میدانید الگوریتم که در حال حاضر تمام فناوری های دنیا بر پایه آن است از آن کیست؟

 

در زمان شکوفایی تمدن اسلامی در ایران خوارزمی متفکر و ریاضی دان مشهور ایرنی موفق به کشف یک راه حل جدید و مهم در ریاضی شد.راه حلی که بعدها(یعنی هم اکنون)پایه اصلی تکنولوژی را تشکیل میدهد.چون در آن زمان اکثر کتابهای ایرانیان به عربی نوشته میشو نام این راه حل مهم در عربی به الخوارزمی مشهور گشت.بعدها این کتابها به طرق مختلف به اروپا رفت.اروپاییها که بعد از مدت ها از عصر قرون وسطایی نجات یافته بودند روی به تمدن شرقی و تآلیفات آنان آورده بودند.آنها که از اهمیت بالای این راه حل ریاضی که به نام الخوارزمی مشور شده بود مطلع بودند به علت دشمنی با مسلمانان در صدد آن برآمدند تا تلفظ این راه حل را طوری در زبان خود واردکنند که با عربی تفاوتهایی داشته باشد.از آنجا که در عربی حرف ((گ)) وجود ندارد آنها به جای به کار بردن الخوارزمی از الگارتمی استفاده کردند که با مرور زمان به الگوریتم تغییر شکل داد.

هرچند این اعمال هیچگونه تآثیری در اهمیت ایرانیان در جایگاه علم جهان ندارد ولی همیشه این نکته را یادآور میشود که تمدن اروپایی و غربی که زاده تمدن اصیل ایرانی است همیشه در صدد آن بوده تا ایران را بی تمدن نشان دهد آیا با این همه دشمنی دیگر وقت آن نرسیده که ما بیدار شویم؟ 

 

 

خبر خوب

عزیزان به جز وبلاگی که قبلآ به شما دادم و در مورد عجایب جهان بود و در نشانی

parsitel2.blogsky.com

بود حالا یک وبلاگ جدید درست کردم که خیلی از اون توپ تره و عجایب واقعآ عجیب را در خود جای داده حتمآ ببینید

نشانی

parsitel3.blogsky.com

بهترین خبر

عزیزان این وبلاگ زیر بهترین جا برای خواندن داستانهای باور نکردنی هست پس زود بکلیک

parsitel2.blogsky.com

به نام خداوند

به نام خداوند هر آسمان                     خداوند آب و خداوند نان

بگویم که واحد خداوندگار                    یکی باشدونیست مانند آن

دعوت به همکاری

 

بازدید کنندگان گرامی اگر مطلب جالبی دارید که میخواهید در این وبلاگ ارائه شود.این مطلب را با نام خودتان یا در قسمت نظر دهید بنویسید یا به ای میل من به نشانی زیر ارسال کنید تا با نام خودتان در صفحه اصلی یا در صفحه اختصاصی برای خودتان در وبلاگ ارائه شود

       drnmcd@hotmail.com      یا       parsitel@yahoo.com

همچنین اگر خواستید مطالب قبلی یا جدید ترین مطالبی که در وبلاگ عرضه میشود را دریافت کنید.ای میل خود را یا در قسمت نظر دهید به همراه درخواست مطلبتان را بنویسید یا به یکی از ای میل های بالا ارسال کنید

ممنون

داوود رجبی

 پیامبر اکرم فرمودند هر کس چهل حدیث بیاموزد و به دیگران هم آموزش دهد فردای قیامت عالم و دانشمند محشور خواهد شد.در لینک زیر  چهل حدیث آمده .بخون

چهل حدیث

اگر میخواهی یک مؤمن واقعی بشوی بعضی از صفاتی که باید داشته باشی در این لینک آمده 

  خصوصیات مومن

نظر

چند سخن از بزرگان

 ۱

گرفتاری انسانها از جهل نیست از تنبلی است

2

وقتی انسان دوست واقعی دارد که خودش دوست واقعی باشد

3

به چشمانت بیاموز که هر چیزی ارزش دیدن ندارد

4

وقتی همه مانند هم فکر کنیم کسی فکر نمیکند

5

مشکل به وجود آمده را با همان فکری که ساخته اید نمیتوانید حل کنید

6

تواضع نردبان بزرگی و بلندی است

7

دیروزت را مرور کن تا فردایی بهتر داشته باشی

8

به جای لعنت بر تاریکی بهتر است شمعی روشن کنید

9

اولین گام در آگاهی درک جهل است

10

به تعویق انداختن کارها.تلاش برای رسیدن به دیروز است

11

سختگیر ترین معلم تجربه است چون که قبل از درس دادن امتحان میگیرد